Fokker S-14

- L-1 t/m L-20

Terug


L-1     c/n   7346

  • 120855   afgeleverd KLU
  • 150562   buiten gebruik gesteld
  • 000664   poortwachter Twente
  • 000065   gesloopt op Twente nadat het bij de poort door een Sabre F-86K was vervangen 




opname uit het prille begin van de Fokker S-14 Machtrainer
in 
het eerste kleurenschema, oa. nog zonder zwarte
cheatline en dayglow vlakken en banden over de neus
en romp. 






Fokker S-4 L-1 als poortwachter op vliegbasis Twente
tijdens de luchtmacht opendag op 14 juni 1963 t.g.v.
het 50- jarig jubileum van de Koninklijke Luchtmacht.
foto Harry Prakken te Hengelo.





zo willen we ze liever niet zien!! De L-1 heeft men bij de
poort op 
Twente verwijderd en gedumpt in een hoek op
het veld; het lijkt erop 
alsof men bewust de eens zo
stoere Fokker S-14 Machtrainer zo uit de hijskraan 

heeft laten vallen; onder de Fokker S-14 zien we nog
het wrak van Hunter F-4 N-143.





L-2     c/n   7347

  • 120855   afgeleverd KLU
  • 001257   basisvlucht Twente
  • 110358   naar basisvlucht Ypenburg




boven en onder: twee prachtige foto's van Fokker S-14
L-2 als deelnemer aan de static show van de open dag

op het Engelse Wethersfield in mei 1959.
let even op de prachtige kleurmarkings van de neusband
met de uitloop richting cockpit.









  • 240563   buiten gebruik gesteld
  • 000863   gesloopt op Soesterberg




Er zijn talrijke foto's van de Fokker S-14 in de omloop;
er zitten 
vele juweeltjes van luchtopnamen bij, gemaakt
door zowel Fokker tijdens de invliegfase als de Koninklijke
Luchtmacht in operationele 
dienst; de L-2 en L-3 hier
gezamenlijk aan het werk na aflevering aan de luchtmacht;
foto KLU





L-3     c/n   7348

  • 310855   afgeleverd KLU
  • 000000   basisvlucht ?
  • 300558   voor 200u inspectie naar Twente
  • 090758   inspectie gereed; terug naar basisvlucht ?
  • 170763   buiten gebruik gesteld
  • 000863   gesloopt op Soesterberg








2 foto's van Fokker S-14 L-3; op de bovenste foto is de geel
gekleurde neusband helaas al weer verwijderd; de bovenste
foto is genomen tijdens een bezoek aan het Duitse Gutersloh
de onderste 
foto, met gele band, is in 1958 gemaakt.




L-4     c/n   7349

  • 201055   vliegongeval tijdens demonstratietour van Fokker door USA; crashed bij Hagerstown(MD); toestel is nooit bij KLU in dienst geweest 







De L-4 wordt op het scheepsdek geladen voor transport
naar de USA/New York ter voorbereiding op de Fokker demo
tour,welke zo rampzalig zou gaan verlopen.
foto: fotodienst Fokker/coll MLNL




L-5     c/n   7350

  • 091055   afgeleverd KLU
  • 090356   ongeval; door defekt remmechanisme RH hoofdwiel raakte deze bij landing beschadigd; sgt de Groot
  • 280562   buiten gebruik gesteld
  • 090762   officieel afgeschreven
  • 000762   gebruikt voor brandweeroefeningen Twente
  • 001162   wrak gesloopt



op de achtergrond Fokker S-14 L-5 tijdens een  
officiele parade op vliegbasis Soesterberg.
foto KLu/coll NIMH




L-6     c/n   7351

  • 241055   afgeleverd KLU
  • 001055   gebruikt voor demotour van Fokker in USA i.p.v. gecrashte L-4



drie militairen zoeken verkoeling in de schaduw van
de neus van de L-6 tijdens een open dag voor belang-
stellende adspirant luchtmachters, beter bekend als
de in de jaren 60 georganiseerde jeugdluchtvaartdagen.





  • 000357   basisvlucht Twente
  • 000957   idem
  • 050858   voor 200u inspectie naar Twente
  • 310858   inspectie gereed; terug naar basisvlucht ?
  • 060963   buiten gebruik gesteld
  • 000064   gesloopt op Soesterberg  



Fokker S-14 L-6 staat gereed op een platform. 





L-7     c/n   7352

  • 251055   afgeleverd KLU
  • 000657   basisvlucht Twente
  • 001257   idem
  • 000958   idem
  • 280564   vliegongeval; bij het verkennen van de lokatie van een gecrashte T-33 van Woensdrecht raakte het toestel de buitendijk van de Olifantspolder, waarna het neerstortte bij Heenvliet  










Zeldzame foto van de L-7 tijdens een overshoot op
Ypenburg waarbij 
een mooi gedetailleerd beeld van
de onderzijde van de 
Fokker S-14 wordt getoond.
foto met dank aan Airview








L-8     c/n   7353

  • 311255   afgeleverd KLU
  • 151156   naar basisvlucht Twente
  • 000857   basisvlucht Twente
  • 001057   idem
  • 000658   idem
  • 000858   idem



  • 050463   buiten gebruik gesteld
  • 190663   gebruikt voor brandweeroefeningen Soesterberg, daarna gesloopt



op 19 juni 1963 lag het wrak van de voormalige
Fokker S-14 L-8 nog redelijk intact naast het 

platform van Soesterberg in het gras.
Tijdens dezelfde open dag  werd er een
brandweer
oefening mee gehouden, waarbij de
L-8 opnieuw in brand 
werd gestoken.(zie onder)






L-9     c/n   7354

  • 170156   afgeleverd KLU
  • 140656   in de sterkte opgenomen
  • 000757   basisvlucht Twente
  • 001257   idem
  • 000158   idem
  • 090658   voor 200u inspectie naar Twente
  • 050758   inspectie gereed; terug naar basisvlucht ?
  • 070764   buiten gebruik gesteld
  • 000165   gesloopt bij DVM
  • 140265   via wegtransport overgebracht van Gilze Rijen naar brandweerschool Schaarsbergen
  • 000265   wrak gebruikt voor brandweeroefeningen Schaarsbergen




detailfoto van de opvallende cockpitconstructie van de
Fokker S-14; de canopy kon in achterwaartse positie
worden opengeschoven.





De L-9 op de flightline van Soesterberg tijdens een
regenachtige herfstdag.




L-10     c/n   7355

  • 301255   afgeleverd KLU
  • 301255   naar EVO/Woensdrecht
  • 270656   vliegongeval, zuurstoffles geëxplodeerd en daarna tijdens landing op Gilze Rijen door linkerwiel gezakt; luitenant F. (Frits) Vullers
  • 000857   basisvlucht Ypenburg 
  • 310857   ongeval; kort na take off van Leeuwarden ging tijdens het draaien van een korte roll naar links de schietstoel van de passagier af en stak daarna half boven het open dak van het toestel uit; de machine kon tijdig terugkeren op Leeuwarden; zowel de vlieger, majoor Y.J. Beek, als de passagier met de ongelukkige schietstoel, majoor D.A. Dunlop, bleven ongedeerd.
  • 171063   buiten gebruik gesteld
  • 000064   gesloopt op Twente









het ongeval op Gilze van 27 juni 1956; zoals op de foto's goed is
te zien was de schade aan de neussectie enorm!






L-11     c/n   7356

  • 180156   afgeleverd KLU
  • 000757   basisvlucht Twente
  • 230857   ongeval; landingsongeval op Gilze Rijen; luitenant Paul Verspoor en luitenant Piet Schmidt Crans ongedeerd
  • 000957   basisvlucht Twente
  • 000958   idem
  • 070764   buiten gebruik gesteld
  • 000664   naar Anthony Fokker School, Den Haag
  • 000079   geruild met Thunderstreak P-243 en afgevoerd naar museum depot KLu, Gilze-Rijen
  • 000381   naar MLM, Kamp Zeist




Fokker S-14 L-11 even terug op een vertrouwde lokatie,
vliegbasis 
Twente.
Op deze vliegbasis vormden de Fokker S14's een
vertrouwd beeld 
in de 2e helft jaren 50 en begin 60.
De basisvlucht ,ook wel Fokker S-14 flight genoemd,
beschikte doorgaans over 6 a 7 van deze Machtrainers
welke voor diverse doeleinden werden gebruikt ;
oa liaison en training voor F-86K Sabre vliegers.



 
L-12     c/n   7357

  • 180156   afgeleverd KLU
  • 000557   basisvlucht Twente
  • 001257   idem
  • 000958   idem
  • 070764   buiten gebruik gesteld
  • 001264   gesloopt DVM/wrak daarna gebruikt voor brandweeroefeningen Schaarsbergen



een prachtige detailfoto van de staart van de L-12
met daarop de herkenningssymbolen van de S-14
Flight van vliegbasis Twenthe. 

foto KLu via Martin Philips




L-13     c/n   7358

  • 110656   afgeleverd KLU
  • 000857   basisvlucht Twente
  • 000958   idem
  • 070165   buiten gebruik gesteld
  • 000265   gesloopt DVM/wrak daarna gebruikt voor brandweeroefeningen Schaarsbergen



Fokker S-14  L-13 op de static van de (verregende) open
dag op 
vliegbasis Leeuwarden in juni 1963.
 



nogmaals de L-13 tijdens een bezoek aan vliegbasis
Leeuwarden ; foto coll Prudent Staal






februari 1965; de L-13 wordt afgevoerd naar Deelen om
te fungeren 
als oefenobject voor de brandweerschool



L-14     c/n   7359

  • 141156   afgeleverd KLU
  • 000857   basisvlucht Twente
  • 001257   idem
  • 000858   idem
  • 190565   buiten gebruik gesteld
  • 090765   naar "Van Weerden Poelman" luchtverkennersgroep Ypenburg, serial ASL-37, later L-37
  • 000000   naar LETS/Deelen, serial L-37
  • 000276   gebruikt voor brandweeroefeningen Schaarsbergen




De L-14 op de static van een verregende vliegbasis Soesterberg.
Na de uitfasering werd de machine gedoneerd aan de
luchtverkennersgroep op Ypenburg.
foto coll MLNL





een werkelijk schitterende foto van de L-14, waarschijnlijk
gefotografeerd op het voormalige vliegveld Zestienhoven
(Rotterdam The Hague Airport) in 1964.
foto coll Hans Ragay.




L-15     c/n   7360

  • 141156   afgeleverd KLU
  • 070165   buiten gebruik gesteld
  • 000265   gesloopt op Soesterberg




De L-15 in detail met de aparte cockpitconstructie en
weinig aerodynamische vorm.

In luchtmachtkringen kreeg het toestel al snel de bijnaam
"de Plank"                   foto KLU; coll MLNL




L-16     c/n   7361

  • 141156   afgeleverd KLU
  • 000857   basisvlucht Twente
  • 001257   idem
  • 000958   idem
  • 000264   basisvlucht Twente
  • 021065   buiten gebruik gesteld
  • 000065   naar DVM Gilze Rijen, monument als "67-2-HB" 
  • 000000   gebruinkt voor brandweeroefeningen Schaarsbergen



Fokker S-14 Machtrainers L-2,16 en 10 gebroederlijk naast
elkaar op de flightline van Twente.




De L-16 op de static van de open dag op Soesterberg
t.g.v. 50 jaar Koninklijke Luchtmacht (19 juni 1963)
foto coll Hans Ragay.




L-17     c/n   7362

  • 141156   afgeleverd KLU
  • 000658   basisvlucht Twente
  • 000958   idem
  • 000264   basisvlucht Twente
  • 250467   buiten gebruik gesteld
  • 050967   officieel afgeschreven
  • 120568   naar KLU museum, Soesterberg
  • 000773   naar depot Gilze Rijen
  • 000080   naar Autotron Rosmalen
  • 030502   registratie PH-SIY gereserveerd 
  • 041108   registratie vervallen; is ook nooit gebruikt
  • 000012   op Gilze Rijen voor restauratie door SKHF




De L-17 werd in 1968 opgenomen in de collectie
van het toenmalige MLM museum op Soesterberg;
op bovenstaande foto staat het fris gespoten vliegtuig
op één van de dispersals van vliegbasis Deelen tijdens
de voering van KLu 65 jaar in juni 1978.





L-18     c/n   7363

  • 141156   afgeleverd KLU
  • 000857   basisvlucht Twente
  • 221057   ongeval; tijdens terugtaxien naar parkeerplaats op Twente raakte de Fokker S-14 vd baan 29; in een poging om de machine weer op de baan te brengen brak de LH maingear af; kapitein C. L. Welten en eerste luitenant A.H. ( Ab) Middelhoven ongedeerd.
  • 231057   in repair nav bovenvermeld ongeval
  • 000258   na reparatie opnieuw naar basisvlucht Twente 
  • 120760   ongeval; tijdens de landing op Twente zakte het toestel langzaam door het hoofdlandingsgestel; sergeant A. (Arend) Roest en sergeant J. (Jan) Reffeltrath ongedeerd.




op 22 oktober 1957 had Fokker S-14 L-18 een ongelukkig ongeval
op vliegbasis Twente; zoals op deze foto's zichtbaar belandde
de machine naast de baan waarna het LH hoofdwiel in de
zachte grond afbrak.










Driemaal het ongeval van 12 juli 1960 op vliegbasis Twente
in beeld 
gebracht; met ingeklapte maingear schoof de Fokker
S-14 langzaam 
van de landingsbaan af en kwam tot stilstand
in het gras. 
De schade bleek na afloop gering te zijn. 


  • 210766   buiten gebruik gesteld; in opslag op Soesterberg
  • 050967   officieel afgeschreven
  • 250467   na spuitbeurt (zilvergrijs met blauwe bies)vervoed naar  Ypenburg tbv poortwachter
  • 000000   na sluiting Ypenburg vervoerd naar Den Dolder/gesloopt



jarenlang stond Fokker S-14 L-18 als poortwachter op de
voormalige vliegbasis Ypenburg ,hier in juni 1977 tijdens
een typisch Hollandse zomerdag.




L-19     c/n   7364

  • 141156   afgeleverd KLU
  • 050967   buiten gebruik gesteld
  • 091270   naar HTS Haarlem; geruild voor Seafury



L-20     c/n   7365

  • 141156   afgeleverd KLU
  • 000557   basisvlucht Twente
  • 000857   idem
  • 170358   ongeval; landingsongeval op vliegveld Deelen; kapitein A.H. (Ap) Middelhoven en passagier sergeant majoor H.F. Bouman ongedeerd
  • 000958   basisvlucht Twente
  • 210263   ongeval; na landing alsnog door neuswiel gezakt op taxi-baan Soesterberg na indicatie rood licht tijdens vlucht ; majoor Henny Folmer en passagier du Maine konden veilig op grond uitgestapt.





de barre winter van 1963 leverde naast de Elfstedentocht van Reinier
Paping ook vele ongemakken op; maandenlang  bleef het streng
vriezen en sneeuwen, er werd weinig gevlogen in die periode.
Middenin die winterperiode ging het op 21 februari 1963 even
mis met Fokker S-14 L-20; op de rolbaan zakte het toestel alsnog
door 
het neuswiel nadat tijdens de vlucht het rode indicatielampje
al 
had aangegeven dat de neuswiellock niet functioneerde; met
geringe schade werd de Machtrainer naar de hangar afgevoerd.

  • 000164   basisvlucht Twente
  • 000264   idem
  • 140766   buiten gebruik gesteld
  • 000066   tentoongesteld op Eindhoven
  • 000067   gesloopt




kleurenfoto van de L-20 in gebruik bij de Fokker S-14
vlucht (basisvlucht) van vliegbasis Ypenburg;
foto via Martin Philips





tenslotte nog een mooie foto uit de bekende ansichtkaarten-
serie welke mid jaren 60 onder auspiciën van de Koninklijke
Luchtmacht werd uitgegeven; de L-20 op het platform
voor hangar 1 op vliegbasis Soesterberg met opvallend
sterk verweerde dayglowvlakken op de staart- en neus-
sectie.