Hawker Hunter T-7

- N-311 t/m N-320

Terug

N-311     RAF Serial     XM117

  • 060359   afgeleverd KLU/Leeuwarden
  • 230963   buiten gebruik gesteld
  • 221063   via wegtransport van Leeuwarden naar Hoogeveen vervoerd
  • 001063   gesloopt bij Fa. Lichtwerk te Hoogeveen
  • 001063   wrak naar brandweerschool/Schaarsbergen



aan het einde van de vliegdag controleert een crewchief
op de flightline van vliegbasis Leeuwarden of de Hunter

T-7's goed zijn ingepakt tegen de kou en vochtigheid.






N-312     RAF Serial     XM118

  • 240359   afgeleverd KLU/Woensdrecht of Soesterberg
  • 270462   naar IRAN
  • 130363   IRAN gereed
  • 230463   ongeval; 
  • 000467   proef inbouw UHF-TACAN
  • 280467   afgeleverd aan Soesterberg
  • 160667   naar IRAN
  • 130368   IRAN gereed
  • 250768   verkocht aan Hawker/fabrieksreg. G-9-288
  • 120570   omgebouwd tot Hunter Mk.77 en afgeleverd aan Abu Dhabi luchtmacht als 711



De N-312 kort na de aflevering aan de Koninklijke Luchtmacht;
het oude kleurenschema met een gele band achter het roundel
over de romp is nog aanwezig; in 1960 werden de beter zichtbare
dayglow banden 
op de neus, vleugelwingtips en achter op de
romp aangebracht.







4 verschillende opnamen van de N-312 in 1968 ; de beide
kleuren
foto's zijn op Soesterberg, terwijl de beide
onderstaande zw/wit 
kiekjes op 1 juli 1968 op Leeuwarden
zijn geschoten.
















N-313     RAF Serial     XM119

  • 060559   afgeleverd KLU/Soesterberg
  • 080559   naar Woensdrecht
  • 170660   naar Soesterberg
  • 140760   naar Woensdrecht
  • 010860   naar Soesterberg
  • 230265   verkocht aan Hunter/fabrieksreg. G-9-192
  • 081271   omgebouwd tot Hunter Mk.58A en afgeleverd aan Zwitserse luchtmacht als J-4127



N-314     RAF Serial     XM120

  • 240359   afgeleverd KLU/Woensdrecht
  • 301159   naar Soesterberg
  • 100160   naar Woensdrecht 
  • 010860   naar SDI Squadron/ Instrument Flight Leeuwarden
  • 010960   ongeval; tijdens transit Schiphol Leeuwarden birdhit in landing/schade cat.1 ; sergeant E. (Evert) van Soest 
  • 060363   afgeschreven; van 06-03 t/m 08-03 op wegtransport van Leeuwarden naar Hoogeveen
  • 080363   gesloopt bij Fa. Lichtwerk te Hoogeveen
  • 220363   wrak naar brandweerschool/Schaarsbergen



N-315     RAF Serial     XM121

  • 240359   afgeleverd KLU/Soesterberg(?)
  • 240359   naar 326 Sq./Woensdrecht
  • 161159   ongeval; wheels up landing halverwege baan 26 Woensdrecht ; beginnende brand geblust/ sergeant 1 H.H. (Hero) Musch en sergeant H. (Hans) van der Vleuten op de grond veilig uitgestapt



de onfortuinlijke N-315, plat op het dek en te midden
van het blusschuim 
van de brandweer van Woensdrecht,
gebruikt om een beginnende brand in de kiem te smoren.







de schade aan de rompsectie



  • 000960   naar SDI Squadron/ Instrument Flight Leeuwarden
  • 171060   ongeval; birdhit omgeving Leeuwarden,pylontank en motor beschadigd; lt Leo van Leersum en Piet van Adrichem
  • 261062   ongeval; na landing met staartwind barrierengagement gemaakt, gevolgd door klapband waarna de machine in de overrun van baankop 24 tot stilstand kwam; sergeant 1 Sjef Pijls (safetypiloot) en sergeant 1 Wim van den Bogaart (eerste vlieger) ongedeerd
  • 210164   afgeschreven
  • 270166   naar NLR t.b.v. onderdelenkist voor N-320(werd PH-NLH)



later dook de gestripte Hunter T-7 N-315 op in Engeland
waar de machine deel uitmaakte van een particuliere
verzameling.






N-316     RAF Serial     XM122

  • 240359   afgeleverd KLU/Soesterberg
  • 300661   ongeval; vertraagde ontbranding startpatroon; schoepen turbinewiel afgebroken; schade cat.1; reserve tweede luitenant Frits den Houting en flight lieutenant Mc Goulis (RAF vlieger judge Aircent)
  • 160265   verkocht aan Hawker/fabrieksreg. G-9-191
  • 081271   omgebouwd tot Hunter Mk.79 en afgeleverd aan Quatar luchtmacht als QA-13 



voorzien van het nr 83,  aangebracht in een zwart vierkant
t.g.v. de airrally als onderdeel van de
internationale vliegervijfkampwedstrijden, zien we
de N-316 samen met een collega tijdens een 
visit
aan Gütersloh op 29 augustus 1960.





N-317     RAF Serial     XM123

  • 240359   afgeleverd aan KLU/Soesterberg(?)
  • 000459   IF vlucht Soesterberg
  • 181061   naar IRAN
  • 160262   IRAN gereed
  • 160262   naar Soesterberg Basis/IF vlucht
  • 020462   ongeval; tijdens let down op Deelen is drogue-gun vd schietstoel van 1e bestuurder ongewild afgegaan, waardoor een gat in de hood ontstond. dankzij vakkundig handelen van de bemanning werd het toestel zonder problemen teruggevlogen naar Soesterberg; generaal majoor Bertie Wolff en kapitein Jan de Wilde
  • 150364   verkocht aan Hawker/fabrieksreg. G-9-164
  • 000464   bij Hawker gesloopt voor onderdelen



  Fabrieksgereed staat Hunter T-7  N-317 broederlijk samen
  met de N-316 en een aantal RAF Hunters
 op de flightline
  van Hunter fabrieksvliegveld Dunsfold te wachten voor 

  aflevering aan de Nederlandse- en Engelse luchtmacht.
  Dunsfold maart 1959.





N-318     RAF Serial     XM124

  • 010559   afgeleverd KLU/Soesterberg
  • 000559   naar IF vlucht Soesterberg
  • 250660   ongeval;
  • 090365   verkocht aan Hawker/fabrieksreg. G-9-194
  • 081271   omgebouwd tot Hunter Mk.58A en afgeleverd aan Zwitserse luchtmacht als J-4128



N-319     RAF Serial     XM125

  • 280559   afgeleverd KLU/Leeuwarden
  • 041062   ongeval; 20 mijl ten zuiden van Eindhoven in volle vlucht remparachute verloren na foutieve buttonpush; veilige landing op Eindhoven gemaakt; eerste luitenant H. (Pim) Sierks (safety pilot) en sergeant G. (Gerrit) Vermeulen ongedeerd
  • 020863   naar Soesterberg
  • 020365   verkocht aan Hawker/fabrieksreg. G-9-193
  • 250970   omgebouwd tot Hunter Mk.75 en afgeleverd aan Singapore luchtmacht als 516



N-320     RAF Serial     XM126

  • 100459   afgeleverd KLU/Leeuwarden
  • 100459   naar Hunter Conversievlucht Leeuwarden
  • 000659   naar SDI Squadron/ Instrument Flight
  • 000160   naar Fokker voor aanbrengen camouflage( als enige Hunter T7 gecamoufleerd!)
  • 000360   na aanbrengen camouflage terug naar SDI Squadron/ Instrument Flight
  • 170960   ongeval; tijdens vlucht motorstoring 6 mijl N van Dokkum; normaal geland op Leeuwarden; sgt1 A Schouten en tlt Willem Draaijer safe
  • 000064   buiten gebruik gesteld
  • 110265   naar Avio Diepen/ Ypenburg
  • 150665   officieel afgeschreven
  • 270166   naar Sticht. Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlab. als PH-NLH
  • 230180   inschrijving doorgehaald




het paradepaardje van het SDI Squadron/IF Flight op de
flightline van thuisbasis Leeuwarden, de enige gecamou-

fleerde Hunter T-7 van de Klu; hiertoe was besloten om
deze machine minder te doen opvallen tijdens air-air
training met de gecamoufleerde Hunter fighter versie(s).

foto's KLU/coll MLNL







interessant detail voor de modelbouwers; let op de naam
van de 
crewchief, aangebracht in het camogedeelte voor
op de 
neussectie juist boven de scheidingslijn met de grijze
onderkant. "crewchief sgt F . de Haan"luidt de tekst in wit





Nadat de N-320 in 1964 buiten gebruik was gesteld werd de
Hunter verkocht aan het NLR. 
In februari 1965 startte Avio Diepen op Ypenburg met een
ingrijpende verbouwing en modernisering van de machine,
waarbij oa speciale apparatuur voor het NLR werd ingebouwd.
Voor de grote NLR verbouwing werd de N-320 in een hangar
op Schiphol geparkeerd .(zie foto,sept64)

foto Hans Ragay/coll MLNL

 


en......het resultaat tenslotte...de unieke Hunter T7 van het NLR;
de oude N-320 is onherkenbaar geworden, uiterlijk opvallende
verschillen zijn natuurlijk de pitotbuis op de neussectie(bedoeld

voor meetonderzoeken), de aangebrachte antennes achter de
cockpit en de speciale external pods.
En hulde aan de ontwerpers van het kleurenschema!
Op de foto is de machine even terug op vertrouwd terrein
tijdens de open dag van Soesterberg, 19 juli 1976.