Hawker Hunter T-7

- N-301 t/m N-310

Terug



N-301

  • 180758   afgeleverd KLU/Leeuwarden
  • 180758   naar Hunter Conversievlucht Leeuwarden
  • 030259   ongeval; tijdens start hood open gegaan en achterwaarts omgeklapt en afgebroken; tegen de staartrand gebotst /start afgebroken/ hoodmechanisme zwaar beschadigd; vanwege complexe reparatie door Fokker icm onderdelenschaarste buiten gebruik tot mei 1960!  sm Willem Draaijer en sgt Pim Sierks veilig op grond uitgestapt 




de schade aan de fin van de N-301 nadat de canopy
van de cockpit tijdens de start was 
opengegaan en
door de snelheid van de startende Hunter afbrak.
de canopy sloeg daarna met een flinke smak tegen de finrand. 
 


  • 000659   naar SDI Squadron/ Instrument Flight 
  • 000560   miv deze maand pas weer operationeel na ongeval van 030259( zie boven)
  • 100962   ongeval; wegens fluctuerend toerental pylontanks boven Waddenzee afgeworpen; eerste luitenant Willem Draaijer en sergeant majoor Hero Musch 
  • 250962   naar IRAN
  • 190963   IRAN gereed
  • 190963   naar IF Soesterberg
  • 301266   naar IRAN
  • 150867   IRAN gereed
  • 060868   verkocht aan Hawker/fabrieksreg G-9-289
  • 150570   omgebouwd tot Hunter Mk.77 en afgeleverd aan Abu Dhabi luchtmacht als 712




juli 1958; de N-301 staat met een Engelse collega als fotomount
op de rolbaan 
van Dunsfold t.g.v een officiële persdag.
Enkele dagen later zal de machine 
door de kapt Fred Vonk
en Jan Zwerts naar Nederland worden overgevlogen(zie onder). 





het vertrek van Hunter T-7 N-301 van Dunsfold in Engeland
naar vliegbasis Leeuwarden voor aflevering aan de
Koninklijke Luchtmacht.   Dunsfold 18 juli 1958  





De N-301 tijdens een bezoek aan het Franse Cazaux in 1965)
ter ondersteuning 
aan het Nederlandse team dat meedeed
aan de NATO TWM Aircent 
competitie. 





De N-301 was de laatste operationele luchtmacht Hunter
die als deelnemer aan een static show van een luchtmacht
open dag kon worden gefotografeerd; deze historische
gebeurtenis viel toevallig samen met de open dag op
thuisbasis Soesterberg op 6 juli 1968.






N-302

  • 180758   afgeleverd KLU/Leeuwarden
  • 180758   naar Hunter Conversievlucht Leeuwarden
  • 090359   ongeval; startongeval cat.1; tlt Ruud Liem en Goof Goes 
  • 240459   ongeval; klapband tijdens landing /cat.2  kapt Piet 't Hart en kapt Dick Dijxhoorn
  • 170759   ongeval; tijdens opstarten brand in motor op dispersal IF flight/cat.2  elt T.G. Theo (Theun) de Jager en sgt Johan Vos
  • 180260   ongeval; elt Theo (Theun) de Jager en sgt Piet Adrichem
  • 251060   ongeval; tijdens dogfight mid air met Hunter N-182 omgeving Kampen /veilig geland ; lt Dick Mossel
  • 210263   naar IRAN
  • 121163   IRAN gereed
  • 121163   naar Soesterberg/IF vlucht
  • 030264   ongeval; kort na instrumentenstart flame out; dankzij kordaat handelen van safety pilot kapt de Wilde kon veilig worden geland op Ypenburg/(toestel raakte daarbij van de baan) ; de andere inzittende was lt. kol Henny Folmer
  • 081267   verkocht aan Deense luchtmacht als ET-273



air-air opname van de N-302 in de vroege beschildering
anno 1958-1960 met nog een gele band achter op de romp
en zonder dayglow band op de neus; de dayglow banden
werden begin jaren 60 aangebracht. foto KLu; coll MLNL











Drie foto's van de N-302 na de ongeplande landing 
op Ypenburg op 3 februari 1964; na een flame out
tijdens de start op 2000 voet nam 
safety pilot kapitein
Jan de Wilde onmiddellijk de besturing van Henny Folmer  

over en wist de Hunter T-7 onder zeer moeilijke omstan-
digheden veilig aan de grond te zetten, waarna het links
van de baan afliep.
Als dank voor z'n moedige en vakkundige optreden
bij dit ongeval ontving kapitein de Wilde uit handen
van de Commandant CLV een tevredenheidsbetuiging. 

foto's KLu; coll MLNL





 De N-302 in de start vanaf Soesterberg in juli 1967





foto uit de serie ansichtkaarten, uitgebracht door de Klu in
1965.





N-303


  • 090958   afgeleverd KLU/Leeuwarde
  • 090958   naar Hunter Conversievlucht Leeuwarden
  • 260662   naar IRAN
  • 190463   IRAN gereed
  • 190463   terug naar IF Leeuwarden
  • 000464   naar IF Soesterberg
  • 190467   naar IRAN
  • 271167   IRAN gereed
  • 270868   verkocht aan Hawker/fabrieksreg G-9-290
  • 250770   omgebouwd tot Hunter Mk.75 en afgeleverd aan Singapore luchtmacht als 500


 
Hunter T-7 N-303 tijdens de internationale vliegervijfkamp
van 1964; te herkennen aan het  deelnemersnummer "63" 
achter op de romp.


 
 De N-303 taxiet terug naar de flightline in augustus 1968.




achter de gele vliegtuigtractor wordt de N-303 op deze foto over
de oostelijke taxiebaan van vliegbasis Leeuwarden naar de
parkeerplaats aan de oostkant van het vliegveld getrokken.





N-304


  • 070858   afgeleverd KLU/Leeuwarden
  • 070858   naar Hunter Conversievlucht Leeuwarden
  • 210961   naar IRAN
  • 300862   IRAN gereed
  • 230463   ongeval; majoor Jan Blaauw en lt. Willem Bezemer safe
  • 240866   naar IRAN
  • 200467   IRAN gereed
  • 270868   verkocht aan Hawker/fabrieksreg G-9-291
  • 250770   omgebouwd tot Hunter Mk.75 en afgeleverd aan Singapore luchtmacht als 504




Hunter T-7 N-304 tijdens een prachtige fotoshoot waarbij 
de elegante vorm van de "Flying Lady"goed tot z'n recht
komt; op de neussectie, tussen het dayglowgedeelte en
het neusserial, staat de naam van de crewchief vermeld.
foto KLU/coll MLNL




Om de actieradius te vergroten vlogen de Hunter T-7's
altijd met twee 2 grijs/groen gecamoufleerde
external underwing fueltanks,zoals afgebeeld op de foto.
Peter Döll fotografeerde deze Hunter op Soesterberg in
april 1968 /coll MLNL   




N-305

  • 021058   afgeleverd KLU/Leeuwarden
  • 021058   naar Hunter Conversievlucht Leeuwarden
  • 090162   naar IRAN
  • 240263   IRAN gereed
  • 240263   naar IF Soesterberg?
  • 280267   afgeschreven; naar A. Fokker School
  • 000072   naar Woensdrecht/store t.b.v MLM museum
  • 000774   naar Gilze Rijen/store,later naar MLM museum  




de latere museumkist nog in volle actie tijdens de start
in april 1966; de N-305 werd in februari 1967 al officieel
van de sterkte afgevoerd.





 In juni 1977 maakte Hunter T-7 N-305 deel uit van de static show
 tijdens de Klu open dag op Gilze Rijen; het verfwerk van de
 machine zag er toen 
nogal smoezelig uit, aangetast door stof
en viezigheid na jarenlang te zijn opgeslagen in een stoffige
hangar op Gilze Rijen.
onder de port cockpit boven het neusserial  stond toen 
nog
de naam vermeld van lt. kol Van der Molen.





N-306

  • 011058   afgeleverd KLU/Leeuwarden
  • 011058   naar Hunter Conversievlucht Leeuwarden
  • 250460   ongeval; na landing Gilze Rijen met L hoofdwiel door klinker taxiebaan gezakt/neuswieldeur en L wiel beschadigd, elt Gerrit van der Vlies ongedeerd




 N-306 ligt met de RH maingear half weggezakt in de klinker-
 bestrating op Gilze Rijen 25 april 1960  



  • 131061   ongeval; vogelaanvaring 2000' ; sm Jef Pijls en sm Henk Wilbrink
  • 221161   naar IRAN
  • 180362   naar IF vlucht Lw
  • 211063   ongeval; elt Willem Draaijer en elt G. van Diest safe
  • 050564   naar IF vlucht Soesterberg
  • 210766   ongeval; neergestort in weiland bij Hoogeind omgeving Leerdam. door radiostoring in slecht weer brandstofgebrek opgetreden na mislukte approaches op Soesterberg en Ypenburg vanwege invallende mist; op moment van ejecten hield de motor ermee op! elt Fred Voet ( 1e vlieger) en sgt1 Johan Vos safe bail outs
  • 210766   totaal 1320:36 vlieguren
  • 001066   wrakstukken naar autosloper in Bergen op Zoom



dit is alles wat er overbleef van de Hunter T7 N-306
na de crash in een polder bij Leerdam. 
foto KLu;coll MLNL





overzicht van de plaats van impact van de N-306 in
een polder N van Leerdam; de machine sloeg in het
weiland een krater van 10m doorsnee en 2 m diepte.

foto's KLu; coll MLNL





N-307

  • 311058   afgeleverd KLU/Twente
  • 000000   naar IF vlucht Soesterberg
  • 030259   ongeval; res sgt Jan Reffeltrath en kapt F Giebel safe
  • 050662   ongeval; na testvlucht tijdens landingsuitloop Soesterberg remdruk weggevallen en na barriercontact naast de baan gereden; aoo Ronnie van Beers(testvlieger) en sgt P Visser(crewchief) safe.







twee interessante foto's uit het archief van de legendarische
luchtmachtpiloot Ronnie van Beers van het Hunter ongeval
van 5 juni 1962. Ronnie van Beers vloog o.a. in Indië op de
Mustang, waarna hij naar Nederland kwam om Meteor te
gaan vliegen; op Soesterberg was hij naast squadronvlieger
jarenlang de testvlieger van de Hunters.
Ook heeft hij nog geruime tijd daarna op de Hunter T7 van
het NLR 
gevlogen.

  • 191062   naar IRAN
  • 090963   IRAN gereed
  • 100963   naar IF Leeuwarden
  • 000564   naar IF Soesterberg
  • 111267   verkocht aan Deense luchtmacht als ET-274




Hunter T7 N-307 taxiet terug naar de flightline na een
testvlucht, waarbij men de karakteristieke external
droptanks tijdelijk heeft verwijderd.
Soesterberg juli 1967  





De N-307 in de landingsfase tijdens het laatste
bezoek van deze machine aan vliegbasis Leeuwarden
op 17 oktober 1966. 







N-308

  • 041158   afgeleverd KLU/Soesterberg
  • 140859   ongeval; sm Be Faber en res sgt A Spies safe
  • 130862   naar IF Leeuwarden
  • 130363   buiten gebruik gesteld
  • 010463   t/m 0404 via wegtransport vervoerd van Leeuwarden naar Hoogeveen
  • 000463   gesloopt bij Fa. Lichtwerk te Hoogeveen
  • 180463   wrak naar brandweerschool, Schaarsbergen



opname van de N-308 in het eerste kleurenschema; alleen
de gele band achterop de romp is aangebracht; de dayglow
vlakken ontbreken nog







N-309

  • 230159   afgeleverd KLU/Leeuwarden
  • 230159   naar Hunter Conversievlucht Leeuwarden
  • 000659   naar SDI Squadron/ Instrument Flight
  • 210759   ongeval; tijdens uitklimmen na oefen letdown op Ypenburg Noordelijk van Nieuwkoop na 2 heftige motorexplosies turbinebladbreuk opgetreden in motor; de onbestuurbaar geraakte Hunter begon hierna hevig te schommelen; de Hunter stortte neer in weiland 1 km Oostelijk van Alphen/Gouwsluis; sergeant Jan ten Have (cursist) en eerste luitenant T.G. (Theo, bijnaam Theun) de Jager ( vlieger instructeur) wisten zich per schietstoel in veiligheid te brengen. De laatste hield hier tijdelijk ernstige rugklachten aan over.
  • 210759   totaal 159:55 vlieguren



N-310

  • 041158   afgeleverd KLU/Soesterberg
  • 230163   afgeschreven; gesloopt en wrak naar Eindhoven
  • 000065   naar Philips brandweer te Geldrop



De vrijwel geheel gesloopte Hunter T7 op het terrein in Geldrop.