Hawker Hunter T-7

Terug

Taak                        Opleiding/Training en basisvlucht
Totaal in dienst        20
Registraties             N-301 t/m N-320
Operationeel            juli 1958 -  juli 1968
In gebruik bij           322,323,324,325,326,327 en diverse basisvluchten  

Voor de vervanging van de Gloster Meteor onderscheppingsjagers koos Nederland voor de Hawker Hunter.
In december 1955 werd de eerste Hunter (F.4)aan de KLu afgeleverd.
De Hawker Hunter is voor velen de meest sierlijke jager ooit ontworpen.In combinatie met de goede vliegeigenschappen sprak men al gauw van “the flying lady”.
Uitgerust met de Rolls Royce Avon motor kon de Hunter tijdens een duikvlucht de geluidsgrens doorbreken. Het toestel was uitgerust met vier Aden 30mm kanonnen, elk voorzien van een enorme vuurkracht.
Naast de versies F.4 en F.6 ontwikkelde Hawker een tweezitter, aangeduid als Hunter T.7.
Nederland bestelde hiervan nog een aantal van 20 stuks, bedoeld voor opleiding en training.
Opvallend bij deze versie was dat in tegenstelling tot veel andere trainingsmachines uit die tijd de leerling en instructeur naast elkaar  zaten.
Naast de 19 in zilver/dayglow kleuren gestoken Hunters beschikte men over 1 gecamoufleerd exemplaar.
Dit was gedaan om de vergelijking met de gecamoufleerde jagerversie tijdens interceptie oefeningen zo realistisch mogelijk na te kunnen bootsen.
Begin jaren 60 werd de Hunter geleidelijk buiten dienst gesteld.
325 Squadron op Soesterberg bleef als laatste luchtmachtonderdeel met zowel de jager- als de trainingsversie doorvliegen tot juli 1968.
Na de operationele periode gingen een aantal van deze toestellen onder de slopershamer.
Daarnaast werden ook een aantal teruggekocht door de Hawker fabrieken in Engeland.
Na een aantal technische ingrepen vonden deze machines hun weg naar landen als Quatar,Irak,India en Chili.



Leeuwarden 1961 ; het vertrouwde beeld van de flightline
van de Hunter IF  vlucht tijdens een normale vliegdag
met maar liefst 9 operationele Hunter T-7's, waaronder
(helemaal links) de enige gecamoufleerde dual Hunter
van de luchtmacht, de N-320.





foto KLU




nostalgische beelden op het zuid platform van vliegbasis
Leeuwarden, exact op de plek waar zich tegenwoordig
de 
verkeerscontroletoren bevind.
De Hunter F-6 "Triple Two" heeft de aandacht van een  

crewchief, terwijl de Hunter T-7 met geopende canopy
in de zomerzon staat te ventileren, op de achtergrond
de contouren van Leeuwarden; 1 juli 1968