Fairey Firefly T.1/T.2

Terug

Aan het eind van 1945 kocht de Marine Luchtvaart Dienst 30 Fairey Firefly Mark 1 in Engeland.
De Firefly was een driebladige propellor machine, voorzien van een krachtige Rolls Royce Griffon motor en uitgerust met een viertal  20mm Hispano mitrailleurs in de vleugels. Verder kon men een flink aantal raketten van 27 kg per stuk of twee 450 kg bommen als wapenlast meenemen.
De machines dienden ter vervanging van de van de Royal Navy geleende Barracuda Mark III.
Al op 18 januari 1946 werden de eerste zes Fairey Firefly Mark 1 toestellen aan de Marine Luchtvaart Dienst afgeleverd; de Firefly werd geschikt geacht om oa vanaf een vliegdekschip te kunnen opereren, op 20 maart 1946 werd dan ook de eerste "Karel Doorman" (ex HMS Nairana) bij de Marine geintroduceerd.
In de praktijk bleek dit schip eigenlijk te klein en te langzaam voor de rappe Firefly, operaties vanaf dit schip waren dan ook geen succes.
VSQ-860 werd het eerste Firefly squadron en met 15 machines aan boord van de "Karel Doorman"  vertrok het squadron op 26 augustus 1946 naar het nieuwe operatiegebied in Ned. Indië,waar het na een intensieve zeereis op 16 oktober op Morokrembangan aankwam.
In totaal verbleef VSQ-860 ruim 4 jaar in Ned. Indië, waarbij door het squadron meer dan 4000 vluchten werden gemaakt.
Tijdens het verblijf in Ned. Indië verloor VSQ-860 naast 4 Firefly toestellen 3 bemanningsleden.

De overige 15 Fairey Firefly machines werden bij VSQ-861 ingedeeld.
In de beginperiode vlogen de Firefly toestellen nog geruime tijd met een Engels roundel op de romp en vleugels ,terwijl daarnaast een klein oranje driehoek op de rompneus vlak voor de cockpit en op het kielvlak waren aangebracht.

Naast de Firefly Mk.1 bestelde de Marine Luchtvaart Dienst bij Fairey ook andere versies van de Firefly, de Firefly FR IV en de Mk.V.
Deze machines verschilden t.o.v de Firefly Mk.1 vanwege een sterkere motor en een 4 bladige propellor; de uiterlijke kenmerken waren ook aangepast; de grote koeler onder de motor en de beide luchtinlatenaan weerszijden daarvan waren vervangen door twee koelers welke in de vleugelwortels waren aangebracht. Een ander duidelijk verschil was het verkleinen van de vleugelspanwijdte doordat de vleugeltips als zgn "clipped wings" waren uitgevoerd. Verder was bij de nieuwe versies de bewapeningscapaciteit fors uitgebreid.
Op 18 april 1947 werden de eerste Firefly FR IV uit Engeland naar ons land overgebracht; de eerste machines van de laatste versie, Firefly Mk.V, arriveerden op 11 maart 1949 op MVK Valkenburg.Als aanvulling op de originele order van 14 toestellen ontving de Marine Luchtvaart Dienst in 1952 nog eens 4 extra Firefly Mk. V, tweedehands en afkomstig van de Canadese Marine. 
Naast deze versies werden ook een aantal Fireflies door zowel Fairey als Fokker omgebouwd tot Firefly T-2 trainers,om in de behoefte te voorzien om leerlingvliegers,welke van de Harvard kwamen, de Firefly conversie te laten plaatsvinden op de Firefly T-1/T-2 trainer, onder de auspicien van een instructeur.
Pas in 1961 werden de allerlaatste Firefly machines van de Marine Luchtvaart Dienst buiten gebruik gesteld; de Firefly werd bij de MLD opgevolgd door de Grumman Avenger.