Douglas C-47A Dakota Militaire Luchtvaart Indië

- DT937 t/m DT955

Terug

ontbrekende foto's van de airframes worden regelmatig aangevuld.




DT937          ex USAF     42-92256          c/n     12036



  • 221143   in gebruik bij de Militaire Luchtvaart/ KNIL
  • 150845   naar 19 squadron
  • 000845   Australische radioregistratie VH-RDG    
  • 010448   naar 20 squadron
  • 000448   nieuwe registratie T-437
  • 200650   buiten gebruik gesteld 
  • 200650   naar Indonesische luchtmacht (TNI-AU) als T-437




een flinke flightline van tenminste 7 C-47 Dakota's van 
de Militaire Luchtvaart van het KNIL op Tjililitan.
De machine naast de 944 is de DT937.

foto ML/KNIL 




DT938          ex USAF     42-92198          c/n     11972



  • 121143   in gebruik bij ML/KNIL
  • 150845   naar 19 squadron
  • 000845   Australische radioregistratie VH-RDH
  • 010448   naar 20 squadron
  • 000448   nieuwe registratie T-438
  • 200650   buiten gebruik gesteld  
  • 200650   naar Indonesische luchtmacht (TNI-AU) als T-438 




De aankomst van generaal Buurman van Vreeden,
samen met zijn adjudant op de achtergrond, op het 
vliegveld Kemajoran op 15 augustus 1947.
Op de foto brengt hij een groet aan de 3-koppige
bemanning van de Dakota C-47 DT-938/ VH-RDH.
foto ML/KNIL; coll Nationaal Archief






DT939          ex USAF     42-92474          c/n     12279




  • 170244   in gebruik bij de ML/KNIL
  • 150845   naar 19 squadron
  • 000845   Australische radioregistratie VH-RDI
  • 010448   naar 20 squadron
  • 000448   nieuwe registratie T-439
  • 010150   buiten gebruik gesteld
  • 310350   naar Garuda Indonesia luchtvaartmaatschappij als PK-RDI 




Militairen van de 1e Parachutisten Compagnie van het
Korps Speciale Troepen stappen in de vroege ochtend
van 19 december 1948 op het vliegveld Tjililitan in de
Dakota T-439 die hen later zal droppen boven
het vliegveld Magoewo bij Djokja en een aantal
olievelden in de omgeving van deze stad op Sumatra.
Op de staart onder de Nederlandse vlag is een gedeelte
donkergekleurd vanwege de dropping op Djokja.

foto ML/KNIL; collectie Nationaal Archief





DT940          ex USAF     42-92311          c/n     12097



  • 090244   in gebruik bij de ML/KNIL
  • 150845   naar 19 squadron
  • 000845   Australische radioregistratie VH-RDJ
  • 000248   naar 20 squadron
  • 000448   nieuwe registratie T-440
  • 200650   buiten gebruik gesteld
  • 200650   naar Indonesische luchtmacht (TNI-AU) als T-440



Dakota C-47 T-440 van 20 Squadron in een ongebruikelijke
"wheels-up" positie op Tjililitan; dit tafereel, overigens zonder
verdere grote gevolgen, speelde zich af rond maart/april 1949,
toen vanwege waarschijnlijk een hydraulische storing het
hoofdlandingsgestel naar binnen klapte.
Op de foto zijn de beschadigde propellors inmiddels
gedemonteerd.
foto ML/KNIL;coll NIMH





DT941          ex USAF     42-93015          c/n     12880



  • 150444   in gebruik bij de ML/KNIL
  • 000444   Australische radio reg VH-RDK
  • 060944   ongeval; vermist tijdens passagiersvlucht van Merauke (vertrokken 6 september) naar Townsville (Australië); aan boord waren 20 personen, inclusief de 4 koppige bemanning; verder waren naast 8 militairen en burgers ook 7 vliegers van het 120 squadron aan boord om van een aantal dagen verlof te genieten in Australië; pas in januari 1989 werd het wrak van de vermiste Dakota gelocaliseerd; het werd in de onherbergzame regenwouden gevonden, op zo´n 12,3 km NW van Mossman (Queensland), ten noorden van Port Douglas en Cairns; uit een reconstructie bleek later dat de Dakota daar in de avond van 7 september, rond 19.20u lokale tijd, moet zijn verongelukt nadat het in zeer slechte weersomstandigheden ( harde wind en onweersbuien) terecht was gekomen. De 4 koppige bemanning bestond uit: eerste luitenant waarnemer H.J.H. (Harry) Daanen (captain)  , sergeant waarnemer W.A. (Willem) Torn (co-piloot)  , sergeant E. (Eugene) Kerdijk (luchtvaart radiotelegrafist) , sergeant 1 J.F. (Jan) Damwijk ( boordmonteur)  ; de passagiers bestonden uit de volgende vliegers van 120 squadron KNIL/ML : eerste luitenant waarnemer R.Th. (Dolf) Braakensiek  , eerste luitenant waarnemer B. (Bernard) van Aken  , eerste luitenant waarnemer H.P. ( Henk) Levy  , eerste luitenant waarnemer O. (Otto) Leyding  , eerste luitenant waarnemer J.S. (Jan) Zwart  , reserve eerste luitenant waarnemer R.J. (Robert Jan) Salm † , sergeant 1 waarnemer A.C. (Abe) Scholte   en bij de KNIL/ML gedetacheerde Marine vlieger sergeant M. (Marinus) Boogerman † ; verder bestonden de passagiers uit luitenant ter zee 1 J.R.L (Joseph Remy Louis) Lebeau  (gedetacheerd Marine officier bij de KNIL Intell) , sergeant M.J. (Martinus Johannes) Straub  (machinist Koninklijke Marine) , reserve tweede luitenant R.E.J. (Robert Evert Johan) Boereboom  (KNIL Intell) , reserve tweede luitenant S. (Samuel) Jacob  (KNIL), squadron leader Leslie Roy Dawson  (RAAF), lieutenant Horace William Hammond Armstrong  (Australian Army Service Corps) en twee zusters van het Rode Kruis, de dames Waas   en Wakeman . In eerste instantie stonden nog twee andere vliegers van het 120 squadron, te weten Hugo Haye en Dick Gottschalk, op de passagierslijst. Alhoewel hun bagage wel mee aan boord was gegaan, werden zij 1 dag voor het vertrek van de passagierslijst geschrapt omdat ze opdracht kregen om twee P-40 Kittyhawk vliegtuigen naar Canberra in Australië te vliegen voor een grote onderhoudsbeurt; het redde hun leven!


  



Het opmerkelijke nieuws van de vondst van de DT941
in de krant van 26 januari 1989!




krant van 14 februari 1989 met een foto van jachtvlieger
Henk Levy, samen met zn trouwe maatje, de herdershond
Wodan, die hem altijd vergezelde in Nederlands Indië.




krantenbericht van 22 februari 1989!












bovenstaand het bizarre verhaal van Dick Gottschalk;
hij werd 
1 dag voor de Dakota ramp samen met collega
vlieger Hugo Haye uitgeloot van de Dakota vlucht; in plaats
daarvan mochten zij twee 
P-40 Kittyhawk vliegtuigen
naar Australié overvliegen welke voor een groot
onderhoud in Canberra moesten worden afgeleverd.






als sergeant waarnemer in de functie van co-piloot
maakte Willem Adrianus (Willem)Torn
 deel uit van de 
4- koppige bemanning; Willem Torn werd geboren
op 15 februari 1918 in het Indonesische Lho Seumawé
op Sumatra. 

foto Murphy Torn




jachtvlieger Hendrik Piet (Henk) Levy met zijn
onafscheidelijke Duitse herder Wodan in de cockpit
van een P-40 Kittyhawk; Henk Levy werd op 
18 augustus 1919 te Hilversum geboren.





Rudolf Theodoor (Dolf) Braakensiek was één van de jacht-
vliegers 
van het 120 squadron die voor een kort verlof
in Australia aan boord was van de Dakota DT941;
Dolf Braakensiek werd
  op 25 mei 1921 geboren in het
Noordhollandse Schoten, dat later opging in de
gemeente Haarlem.

foto Michiel Monte




Marinus Boogerman werd op 14 juni 1909 geboren
te Middelharnis; als vlieger bij de Marineluchtvaartdienst 
was hij gedetacheerd bij de Militaire Luchtvaart van het
KNIL als sergeant vlieger S.D.; hoewel (nog) niet bevestigd
maakte hij tijdens het Dakota ongeval waarschijnlijk
ook deel uit van het 120 squadron op Merauke.






DT942          ex USAF     42-108903          c/n     12878





  • 170444   in gebruik bij ML/KNIL
  • 150845   naar 19 squadron
  • 000845   Australische radioregistratie VH-RDL
  • 000348   naar 20 squadron
  • 000448   nieuwe registratie T-442
  • 200650   buiten gebruik gesteld
  • 200650   naar Indonesische luchtmacht (TNI-AU) als T-442 



foto van het moment van instappen van de minister
van Voorlichting van Oost Indonesie kapitein Tahija
die samen met de Chef-Staf Generaal Buurman van Vreeden
op 15 augustus 1947 een bezoek had gebracht aan de V-Brigade.
Voor het vervoer werd gebruik gemaakt van Dakota DT-942

met de op de staart zichtbare roepletters VH-RDL.
foto ML/KNIL; coll Nationaal Archief




nog een plaatje van Dakota DT942 kort na de landing
op Kemajoran waarbij o.a. een aantal reservebanden 
tot de lading behoren.
foto DLC/ Nationaal Archief




DT943          ex USAF     42-93433          c/n     13344



  • 140644   in gebruik bij ML/KNIL 
  • 150845   naar 19 squadron
  • 000845   Australische radioregistratie VH-RDM
  • 010448   naar 20 squadron
  • 000448   nieuwe registratie T-443
  • 200650   buiten gebruik gesteld
  • 200650   naar Indonesische luchtmacht (TNI-AU) als T-443



een interessante foto van de nog zilveren Dakota
DT-943 VH-RDM tijdens de start vanaf vliegveld
Kemajoran bij Batavia op 3 juli 1947.
Op deze foto was de Dakota in gebruik bij de
School voor de Opleiding van Parachutisten,
welke ook op Kemajoran was gevestigd.
foto ML/KNIL coll NIMH








De T-443 op het platform voor een grote hangar op Tjililitan
tijdens een routinematige zwaartepuntmeting.
foto KNIL/ML






DT944          ex USAF     42-93434          c/n     13345



  • 200644   in gebruik bij ML/KNIL
  • 150845   naar 19 squadron
  • 000845   Australische radioregistratie VH-RDN
  • 000248   naar 20 squadron
  • 000448   nieuwe registratie T-444
  • 200650   buiten gebruik gesteld
  • 200650   naar Indonesische luchtmacht (TNI-AU) als T-444



omdat er van deze periode erg weinig fotomateriaal te vinden
is nogmaals dezelfde foto  van de flightline Dakota's op
Tjililitan met vooraan de DT944.
foto ML/KNIL 





DT945          ex USAF     44-76359          c/n     32691



  • 260245   in gebruik bij ML/KNIL
  • 150845   naar 19 squadron
  • 000845   Australische radioregistratie VH-RDY
  • 010448   naar 20 squadron
  • 000448   nieuwe registratie T-445
  • 200650   buiten gebruik gesteld
  • 200650   naar Indonesische luchtmacht (TNI-AU) als T-445



DT946          ex USAF     44-76360          c/n     32692



  • 060345   in gebruik bij ML/KNIL
  • 150845   naar 19 squadron
  • 000845   Australische radioregistratie VH-RDZ
  • 010448   naar 20 squadron
  • 000448   nieuwe registratie T-446
  • 200650   buiten gebruik gesteld
  • 200650   naar Indonesische luchtmacht als T-446



DT947          ex USAF     44-76796          c/n     33128



  • 060345   in gebruik bij ML/KNIL
  • 150845   naar 19 squadron
  • 000845   Australische radioregistratie VH-REA
  • 000148   naar 20 squadron
  • 100248   ongeval; rond 16.00u kort na de start vanaf vliegbasis 2VB Andir voor een vlucht naar Batavia (vliegtijd circa 30 minuten) (waarschijnlijk na een acute motorstoring) in noodweer na scherpe bocht bijna loodrecht in een ravijn bij Padalarang neergestort; hierbij kwamen alle 19 inzittenden, waaronder 15 militairen en 4 leden van het Niwin muziek ensemble van Johan Gütlich om het leven: eerste luitenant vlieger waarnemer A. (Arnold) van der Veen (captain en eerste bestuurder) † mil sergeant vlieger T.H.M. (Theo) Duffels (co-piloot) † sergeant majoor P.F. (Paul) Breedveldt (radio telegrafist) † , sergeant majoor B.H. (Bernard) Gerdes ( vliegtuigmonteur)   alsmede de passagiers: luitenant kolonel vlieger waarnemer C. (Cees) Terluin (commandant van het Regionaal Luchtvaart Commando Java)  , majoor J.P. (Jan Pieter) Alberding  (chef Vliegtechnische Dienst Militaire Luchtvaart KNIL)   en reserve officier van gezondheid 2e klas Pieter van Deursen (arts LSK 322 Spitfire squadron)   , reserve eerste luitenant B.J.M. (Bernard) van Baaren (17 Comp. AAT KL)  , reserve tweede luitenant A.F. (Anton Frans) Graas (17 AAT KL)  , sergeant majoor J.H. (Jan Hendrik) Bunschoten (2 AAT KL)  , sergeant F. (Frans) van Vroenhoven (1-11 R.I. KL)  , korporaal A.J. (Arie) Kraan (5-5 R.I. KL)  , sergeant L. (Leendert) Paay (KNIL)  , soldaat G. (Gerrit) Oostenveld (soldaat 1 9.R.I)  , soldaat 1e klas H.G. (Hans) Nieuwhof (sdt 1 Staf van Brigade KNIL)  en de Niwin artiesten Johan Gütlich  , Elisabeth Everts  , Francien Gerrese † en Rudy Broer van Dijk 








overzicht van de crashsite van de Dakota DT947 nadat het
5 minuten na de start in slecht weer waarschijnlijk na het
uitvallen van 1 motor na een scherpe bocht neerstortte
bij 
Padalarang;
de Dakota kwam neer in een gebied tussen Tjilame en
Sasaksaat even Noordelijk van de spoorlijn, nabij de
voet van de derde grote spoorbrug na Tjilame. 

De tragedie met dakota DT947 vormde naderhand
het onderwerp van hardnekkige geruchten en
diverse complot theorieën.
Een van de omgekomen passagiers was
lt kol C. Terluin, hij was belast met het onderzoek naar
grootschalige malversaties waarbij hooggeplaatste
Nederlandse autoriteiten en KNIL officieren betrokken
zouden zijn. ( o.a wapenleveranties aan Indonesische
vrijheidsstrijders waar veel geld mee werd verdiend)
Lt kol Terluin was de bewuste 10e februari met een
aktetas vol ( belastende?)documenten op vliegveld
Bandoeng ingestapt voor de 30 minuten durende
vlucht naar Batavia, opweg naar het hoofdkwartier
van het KNIL.
Hier was een afspraak gepland met lt gen Spoor,
legercdt KNIL, majoor Strausz van de militaire
luchtvaart en majoor Brouwer(militaire politie)
om de bevindingen van het geruchtmakende
onderzoek te overhandigen en te bespreken.
Na de crash zou de beschadigde tas van Terluin
met de redelijk intact gebleven inhoud teruggevonden
zijn waarna deze alsnog werd doorgestuurd naar het
hoofdkwartier in Batavia.
Daar aangekomen bleek echter de inhoud ervan te missen!
In direct verband hiermee waren er dan ook nog de diverse
vergiftigingszaken rond belangrijke getuigen en de affaire
Aernout, genoemd naar een (naar later bleek door een toeval
door aanwezige Indonesische bendeleden) doodgeschoten
vaandrig die zeer ver gevorderd zou zijn geweest met zn
onderzoek in dezelfde zaak!
Voor geinteresseerden die meer over deze schimmige
en geruchtmakende gebeurtenis willen weten verwijzen
we naar een interessant boek (echte aanrader)wat
hierover is verschenen:

http://gerard.bloggertje.nl/note/1797/onthullend-boek-over-de-zaakaernout.html
de foto boven werd 1 dag na het noodlottige ongeval
gemaakt iov de onderzoekscommissie van de ML/KNIL.





DT948          ex USAF     44-76798          c/n     33130



  • 060345   in gebruik bij ML/KNIL
  • 150845   naar 19 squadron
  • 000845   Australische radioregistratie VH-REB
  • 000246   deze maand nog aktief bij 19 squadron
  • 000346   ongeval; exacte datum onbekend; vond plaats tussen maart en juli 1946; tijdens de landing op Kemajoran raakte de Dakota van de baan waarna de props en het complete landingsgestel afbraken; geen persoonlijke ongelukken; gezien de zware schade die de Dakota had opgelopen werd het toestel buiten gebruik gesteld.
  • 000346   vanaf juli 1946 buiten gebruik gesteld; na opslag gesloopt voor reserve onderdelen



DT949          ex USAF     44-77143          c/n     33475



  • 070745   in gebruik bij ML/KNIL
  • 150845   naar 19 squadron
  • 000845   Australische radioregistratie VH-REC
  • 010448   naar 20 squadron
  • 000448   nieuwe registratie T-449
  • 200650   buiten gebruik gesteld
  • 200650   naar Indonesische luchtmacht (TNI-AU) als T-449



DT950          ex USAF     44-77145          c/n     33477



  • 070745   in gebruik bij ML/KNIL
  • 150845   naar 19 squadron
  • 000845   Australische radioregistratie VH-RED
  • 000348   naar 20 squadron
  • 000448   nieuwe registratie T-450
  • 200650   buiten gebruik gesteld
  • 200650   naar Indonesische luchtmacht (TNI-AU) als T-450 (verongelukt op 18 mei 1958)



DT951          ex USAF     42-23419          c/n     9281

  • 211145   naar ML/KNIL
  • 000046   naar 19 squadron
  • 000046   Australische radioregistratie VH-REE
  • 020648   naar KLM IIB als PK-REE (gebruikt als instructievliegtuig)
  • 310350   buiten gebruik gesteld 
  • 310350   naar Garuda als PK-GDA; later PK-NDK, PK-VTM



sfeervolle foto van de DT-951 met op de achtergrond
de karakteristieke laaghangende en dreigende
bewolking rondom het gebergte in de directe
omgeving van 
vliegveld Hollandia aan de oostkust
van Nieuw Guinea.
Hier zien we de zilveren Dakota  
tijdens een
stop-over na een lange vlucht vanaf Kemajoran
(Java) met diverse tussenstops richting
"de Grote Oost" in februari 1947.  
foto ML/KNIL





DT952          ex USAF     42-93310          c/n     13207

  • 211145   naar ML/KNIL
  • 000046   naar 19 squadron
  • 000046   Australische radioregistratie VH-REF
  • 000348   naar 20 squadron
  • 000448   nieuwe registratie T-452
  • 200650   buiten gebruik gesteld
  • 200650   naar Indonesische luchtmacht (TNI-AU) als T-452



DT953          ex USAF          41-18671     c/n     6032     

  • 211145   naar ML/KNIL 
  • 000046   naar 19 squadron 
  • 000046   Australische radioregistratie VH-REG
  • 000248   naar 20 squadron
  • 000448   nieuwe registratie T-453
  • 200650   buiten gebruik gesteld
  • 200650   naar Indonesische luchtmacht (TNI-AU) als T-453




keurig in een lange rij staat een peleton paratroepen
in april 1948 opgesteld om kort na het maken van deze foto
met Dakota C-47 T-453 te vertrekken voor een taktische
paradrop oefening ergens boven Java.
foto ML/KNIL; coll NIMH






één van onze favoriete Dakota foto's van de ML/KNIL
is deze aktieplaat van de T-453 van het 20 squadron
tijdens een paradrop oefening boven Tjimaki
in september 1949.

Let ook even op de inmiddels toegevoegde tekst
"militaire luchtvaart" op de romp.
foto ML/KNIL; coll NIMH





DT954         ex USAF     41-38740          c/n     6199

  • 211145   naar ML/KNIL  
  • 000046   naar 19 squadron
  • 000046   Australische radioregistratie VH-REH  
  • 000248   naar 20 squadron
  • 000448   nieuwe registratie T-454
  • 200650   buiten gebruik gesteld?
  • 200650   naar Indonesische luchtmacht (TNI-AU) als T-454 ?



DT955          ex USAF     

  • 211145   naar ML/KNIL 
  • 000046   naar 19 squadron
  • 000046   Australische radioregistratie VH-REI
  • 000348   naar 20 squadron
  • 000448   nieuwe registratie T-455
  • 200650   buiten gebruik gesteld
  • 200650   naar Indonesische luchtmacht (TNI-AU) als T-455


 
Dakota C-47 T-455 van het 20 squadron op
de flightline van Tjililitan met het bekende
nederlandse rood-wit-blauwe rozet op de
romp en de Nederlandse driekleur in vlagvorm
op de staartsectie; op de foto zijn deze Dakota's 
inmiddels geheel zilver gespoten.
foto ML/KNIL