Douglas C-47A Dakota Militaire Luchtvaart Indië

- DT956 t/m DT974

Terug


ontbrekende foto's van de airframes worden regelmatig aangevuld.




DT956          ex USAF

  • 211145   naar ML/KNIL
  • 000046   naar 19 squadron
  • 000046   Australische reg. VH-REJ
  • 000046   in 1946/47 buiten gebruik gesteld; na opslag gesloopt voor reserve onderdelen





DT957          ex USAF

  • 211145   naar ML/KNIL
  • 000046   naar 19 squadron
  • 000046   Australische reg. VH-REK
  • 011146   naar 20 squadron
  • 000547   terug naar 19 squadron
  • 000448   naar 20 squadron
  • 000000   nieuwe registratie T-457
  • 200650   na opheffen ML overgedragen aan Indonesische luchtmacht


DT958          ex USAF     43-49871          c/n     15687

  • 211145   naar ML/KNIL
  • 000046   naar 19 squadron
  • 000046   Australische reg. VH-REL
  • 000046   in 1946/47 buiten gebruik gesteld; na opslag gesloopt voor reserve onderdelen




DT959          ex USAF     42-23688          c/n     9550

  • 211145   naar ML/KNIL
  • 000046   naar 19 squadron
  • 000046   Australische reg. VH-REM
  • 011146   naar 20 squadron
  • 000547   terug naar 19 squadron
  • 000448   naar 20 squadron
  • 000000   nieuwe registratie T-459
  • 200650   na opheffen ML overgedragen aan Indonesische luchtmacht




Het vliegveld bij Gading op Midden-Java was versperd
doordat er door opstandige groeperingen greppels
dwars over de startbanen waren gegraven.
Na een aantal dagen van hard werken konden

er echter weer vliegtuigen landen, zij het met een halve
vrachtlading.
Op deze foto, genomen op 9 maart 1949, is de vliegtuig-
lading van de T-459 uitgeladen, waarna grobaks voor
het verdere vervoer op het land zorgden.
foto ML/KNIL; coll Nationaal Archief









DT960          ex USAF

  • 211145   naar ML/KNIL
  • 000046   naar 19 squadron
  • 000046   Australische reg. VH-REN
  • 000046   in 1946/47 buiten gebruik gesteld; na opslag gesloopt voor reserve onderdelen




DT961          ex USAF

  • 211145   naar ML/KNIL
  • 000046   naar 19 squadron
  • 000046   Australische reg. VH-REO
  • 000046   in 1946/47 buiten gebruik gesteld; na opslag gesloopt voor reserve onderdelen




DT962          ex USAF     42-93571          c/n     13497

  • 211145   naar ML/KNIL
  • 000046   naar 19 squadron
  • 000046   Australische reg. VH-REP
  • 011146   naar 20 squadron
  • 000547   terug naar 19 squadron
  • 000448   naar 20 squadron
  • 000048   nieuwe registratie T-462
  • 200650   na opheffen ML overgedragen aan Indonesische luchtmacht



een foto genomen in augustus 1947 met het staart-
gedeelte van Dakota DT-962 met de roepletters VH-REP. 
Op deze foto is de Dakota kort hiervoor geland op het vliegveld
van Banjoemas en heeft het voorraden meegebracht voor de
diverse eenheden welke in de directe omgeving hiervan gelegerd 
waren.
foto ML/KNIL; collectie Nationaal Archief.






DT963          ex USAF     42-92796          c/n     12636

  • 211145   naar ML/KNIL
  • 000046   naar 19 squadron
  • 000046   Australische reg. VH-REQ
  • 000448   naar 20 squadron
  • 000048   nieuwe registratie T-463
  • 200650   na opheffen ML overgedragen aan Indonesische luchtmacht




DT964          ex USAF     43-48235          c/n     25496

  • 211145   naar ML/KNIL
  • 000046   naar 19 squadron
  • 000046   Australische reg. VH-RER
  • 000448   naar 20 squadron
  • 000048   nieuwe registratie T-464
  • 200650   na opheffen ML overgedragen aan Indonesische luchtmacht




een prachtig sfeerbeeld van de vliegoperaties vanaf
vliegbasis  Kemajoran in februari 1946.
Op de voorgrond zien we de zilveren Dakota DT-964
met op het staartvlak de kentekens "VH-RER".
Een Douglas C-54, in de klimfase kort na de start,
maakt deze aktiefoto van Willem van de Poll compleet.

foto ML/KNIL; coll NIMH.






DT965          ex USAF

  • 211145   naar ML/KNIL
  • 000046   naar 19 squadron
  • 000046   Australische reg. VH-RES
  • 000046   in 1946/47 buiten gebruik gesteld; na opslag gesloopt voor reserve onderdelen




DT966          ex USAF

  • 211145   naar ML/KNIL
  • 000046   naar 19 squadron
  • 000046   Australische reg. VH-RET
260247   ongeval; tijdens proefvlucht na motorverwisseling brand in motor ontstaan; door de enorme hitte die daarbij vrij kwam werd waarschijnlijk de vleugel structuur zwaar beschadigd, waarna deze afbrak; hierdoor werd het onmogelijk het toestel onder controle te houden waarna het kort hierna, met een rookspoor achterlatend, brandend in zee dook, 1 mijl NW van Point Lookout, Stradbroke Island voor de kust bij Southport; de ruige zee i.c.m. een harde wind en hevige regenval bemoelijkten daarna de reddingsacties; de 3- koppige Nederlandse bemanning en 3 Australische burger monteurs van het 19 squadron, welke direct betrokken waren bij de reparaties van de Dakota, kwamen hierbij om het leven; de Nederlandse bemanning bestond uit: reserve eerste luitenant waarnemer vlieger H. C. A. (Henk) "Hannes" Smits van Burgst (vlieger gezagvoerder), sergeant E. I. (Eduard) Rookmaker (telegrafist radiomonteur) en sergeant majoor H. (Hotze) Bekema (vliegtuigmonteur); de drie omgekomen Australische monteurs waren Victor Mole ,  Norman Dow  en Christy Douris Bachadours †.  

 

 

 
                                           Hendrik Cornelis August Smits
                                           van Burgst was de vlieger van
                                           de Dakota DT966 tijdens de 

                                           fatale check flight na de 
                                           motorverwisseling;
                                           hij werd op 15 januari 1907
                                           geboren te Teteringen, een dorp 
                                           tussen Breda en Oosterhout.





Hotze Bekema werd op 2 juni 1920
                                       in het Friese Hartwerd geboren; als 
vliegtuigmonteur was hij in de rang
                                       van sergeant-majoor werkzaam bij
                                       het 19 squadron van de Militaire
                                       Luchtvaart van het KNIL.
                                       foto archief fam. Bekema




en de drie omgekomen Australische burger monteurs: boven Victor Mole
en Norman Dowe; beneden met hoed Christy Douris Bachadours. 







DT967          ex USAF     42-93670          c/n     13607

  • 211145   naar ML/KNIL
  • 000046   naar 19 squadron
  • 000046   Australische reg VH-REU
  • 011146   naar 20 squadron
  • 000547   terug naar 19 squadron
  • 000448   naar 20 squadron
  • 000048   nieuwe registratie T-467
  • 200650   na opheffen ML overgedragen aan Indonesische luchtmacht



De voormalige DT-967 werd rond 1948 omgenummerd
in T-467.
Op deze foto zien we de Dakota van het 20 squadron met
draaiende motoren  kort voor de take-off 
vanaf een vliegveld op Java in Nederlands-Indïe.

foto ML/KNIL; coll beeldbank NIMH



DT968          ex USAF

  • 211145   naar ML/KNIL
  • 000046   naar 19 squadron
  • 000046   Australische reg. VH-REV
  • 000046   in 1946/47 buiten gebruik gesteld; na opslag gesloopt voor reserve onderdelen




DT969          ex USAF

  • 211145   naar ML/KNIL
  • 000046   naar 19 squadron
  • 000046   Australische reg. VH-REW
  • 000046   in 1946/47 buiten gebruik gesteld; na opslag gesloopt voor reserve onderdelen




DT970          ex USAF     43-15941          c/n     20407

  • 000046   naar ML/KNIL
  • 000046   naar 19 squadron
  • 000046   Australische registratie VH-REX
  • 010847   naar KLM IIB ( Interinsulair Bedrijf) als PK-REX
  • 171248   tijdelijk naar Transport Commando Militaire Luchtvaart KNIL i.v.m. Politionele Acties met registratie T-970
  • 080149   terug naar KLM IIB als PK-REX
  • 310350   overgedragen aan Garuda; werd PK-GDB, PK-WWK (verongelukt 140277 bij Soembawa) 




Een foto gemaakt oip 16 januari 1946 waarbij de Dakota
DT-970 VH-REX als transportmiddel fungeerde;
op deze foto van het DLC/ collectie Nationaal archief
zien we de aankomst van Dr CPM Romme met regenjas
op Kali Banteng.
Rechts overste J.J.F. Borghouts, de verbindingsman LVD
In het midden Volkskrant journalist drs W Snitker.
In de laadruimte staat G Pastor van het 19 squadron.
van de ML/KNIL 











Foto's boven; tweemaal de voormalige DT-970 in aktie,
nu als PK-REX zonder verdere identificatie opschriften.
Boven de benedenstad en het havengebied van Batavia
zien we de Dakota tijdens een routinevlucht waarbij ten
behoeve van de noodzakelijke malariabestrijding op lage
vlieghoogte DDT bespuiting vanuit de lucht plaatsvindt.
Speciaal voor deze klus is de PK-REX voorzien van extra
aangebrachte sproei-apparatuur ( 2 uitlaatpijpen)welke
zich midden onder de romp net achter het landingsgestel
bevinden.
Deze foto's werden in november 1947 gemaakt tijdens
zo'n regelmatig terugkerende sproeivlucht..

foto's KLM IIB; collectie Nationaal Archief






DT971          ex USAF     43-15575          c/n     20041

  • 000046   naar ML/KNIL
  • 000046   naar 19 squadron
  • 000046   Australische registratie VH-REY
  • 010847   naar KLM IIB ( Interinsulair Bedrijf) als PK-REY
  • 310350   overgedragen aan Garuda; werd PK-GDC; later naar burgerregister Australië als VH-BME




DT972          ex USAF

  • 000046   naar ML/KNIL
  • 000046   naar 19 squadron
  • 000046   Australische registratie VH-REZ
  • 120347   ongeval; tijdens de lijnvlucht Kemajoran (Batavia)-Bandung werd de Dakota door plotseling opgetreden noodweer en een stevige westenwind van 50 knopen circa 5 mijl van de oorspronkelijke route afgedreven terwijl er door de zware regenval een minimaal zicht optrad tot circa 1100 voet hoogte; hierdoor vloog de machine met minimaal zicht door het wolkendek tegen de noordhelling van de vulkaan Gunung Boerangrang, op zo'n 16 km. N.W. van Bandung. Hierbij kwam de 2-koppige bemanning, gezagvoerder vlieger waarnemer sergeant majoor A. M. B. (Antonius Marinus Bernardus) Engels   en de tweede vlieger, sergeant A. J. (André Jules) Heys , alsmede alle overige 24 passagiers om het leven. 








het totaal vernielde wrak van Dakota DT-972 met de
roepletters VHREZ op de berghelling van de Gunung

Boerangrang; De rond 09.00uur van Kemajoran
gestarte DT-972 bleek na een half uur volkomen spoor-

loos te zijn; nadat er door de leiding van het 19 squadron
groot alarm was geslagen startte de omvangrijkste en langst
durende zoekactie van de Nederlandse Luchtvaart ooit, 
waarbij naast de Dakota's werd deelgenomen door Austers,
Piper Cubs, Mitchell B-25's en andere vliegtuigen van de
Militaire Luchtvaart.
Pas na 23 dagen werd het wrak uiteindelijk, na intensief
speurwerk, bij toeval door een andere Dakota ontdekt 
op de onbegaanbare en rijkelijk begroeide hellingen van
de
Gunung Boerangrang.
Vervolgens waren bergingsploegen nog tot 11 april bezig
met het opruimen van de slachtoffers en de wrakstukken.   

foto's ML/KNIL coll NIMH




DT973          ex USAF     43-15224          c/n     19690

  • 000046   naar ML/KNIL
  • 000046   naar 19 squadron
  • 000046   Australische registratie VH-RCO
  • 010847   naar KLM IIB ( Interinsulair Bedrijf) als PK-RCO
  • 310350   overgedragen aan Garuda; werd PK-GDD; later nog PK-WWH




Nietig steekt de Piper L-4J Cub af bij de DT-973 van het
19 Squadron op de achtergrond tijdens het vliegfeest
van Kemajoran welke op 9 maart 1947 werd gehouden.
foto collectie Nationaal Archief







DT974          ex USAF     43-15253          c/n     19719

  • 000046   naar ML/KNIL
  • 000046   naar 19 squadron
  • 000046   Australische registratie VH-RCP
  • 010847   naar KLM IIB ( Interinsulair Bedrijf) als PK-RCP
  • 171248   tijdelijk naar Transport Commando Militaire Luchtvaart KNIL i.v.m. Politionele Acties met registratie T-974
  • 080149   terug naar KLM IIB als PK-RCP
  • 310350   overgedragen aan Garuda; werd PK- GDE; neergestort op 1 januari 1966 na luchtbotsing met Dakota PK-GDU