Douglas C-47A Dakota Militaire Luchtvaart Indië

- DT975 t/m DT992

Terug


ontbrekende foto's van de airframes worden regelmatig aangevuld.





DT-975          ex USAF      43-15157          c/n     19623


  • 000046   naar ML/KNIL
  • 000046   naar 19 squadron
  • 000046   Australische registratie VH-RCQ
  • 010847   naar KLM IIB ( Interinsulair Bedrijf) als PK-RCQ
  • 171248   tijdelijk naar Transport Commando Militaire Luchtvaart KNIL i.v.m. Politionele Acties met registratie T-975
  • 080149   terug naar KLM IIB als PK-RCQ
  • 310350   overgedragen aan Garuda Indonesian Airways; werd PK-GDF, later PK-OAZ




DT-976          ex USAF      43-15145          c/n     19611


  • 000046   naar ML/KNIL
  • 000046   naar 19 squadron
  • 000046   Australische registratie VH-RCR
  • 010847   naar KLM IIB ( Interinsulair Bedrijf) als PK-RCR
  • 171248   tijdelijk naar Transport Commando Militaire Luchtvaart KNIL i.v.m. Politionele Acties met registratie T-976
  • 080149   terug naar KLM IIB als PK-RCR
  • 310350   overgedragen aan Garuda Indonesian Airways; werd PK-GDG




DT-977          ex USAF      42-93698          c/n     13639


  • 000046   naar ML/KNIL
  • 000046   naar 19 squadron
  • 000046   Australische registratie VH-RCT
  • 010847   naar KLM IIB ( Interinsulair Bedrijf) als PK-RCT
  • 171248   tijdelijk naar Transport Commando Militaire Luchtvaart KNIL i.v.m. Politionele Acties met registratie T-977
  • 080149   terug naar KLM IIB als PK-RCT
  • 310350   overgedragen aan Garuda Indonesian Airways; werd PK-GDH 




DT-978          ex USAF      43-15206          c/n     19672


  • 000046   naar ML/KNIL
  • 000046   naar 19 squadron
  • 000046   Australische registratie VH-RCU
  • 010847   naar KLM IIB ( Interinsulair Bedrijf) als PK-RCU
  • 171248   tijdelijk naar Transport Commando Militaire Luchtvaart KNIL i.v.m. Politionele Acties met registratie T-978
  • 080149   terug naar KLM IIB als PK-RCU
  • 310350   overgedragen aan Garuda Indonesian Airways; werd PK-GDI; verongelukt 24 januari 1961 op de hellingen van vulkaan Goenoeng Burangrang




DT-979          ex USAF      43-15378          c/n     19844


  • 000046   naar ML/KNIL
  • 000046   naar 19 squadron
  • 000046   Australische registratie VH-RCV
  • 010847   naar KLM IIB ( Interinsulair Bedrijf) als PK-RCV
  • 171248   tijdelijk naar Transport Commando Militaire Luchtvaart KNIL i.v.m. Politionele Acties met registratie T-979
  • 080149   terug naar KLM IIB als PK-RCV
  • 310350   overgedragen aan Garuda Indonesian Airways; werd PK-GDK; later PK-ZDI




de voormalige DT-979 in volle vlucht tijdens een 
troepen transportvlucht.
Deze foto is gemaakt tijdens het begin van de Tweede
Politionele Actie's (operatie "Kraai")welke in de nacht
van 18 op 19 december 1948 startte.
De voormalige DT-979 was immers in augustus 1947
al overgegaan naar het civiele KLM Interinsulaire Bedrijf
als de PK-RCV.
Speciaal ter ondersteuning van de Politionele Akties
werden een aantal Dakota's in december 1948 ingezet
bij de Militaire Luchtvaart van het KNIL; hiervoor werden
de burggerregistraties tijdelijk vervangen door een 
militaire T- registratie, gevolgd door de 3 cijfers van
het oorspronkelijke militaire registratie.
De T-979 was één van die Dakota's die bij het
Transport Commando Militaire Luchtvaart van het KNIL
werden ingezet.

foto ML/KNIL; coll Nationaal Archief





een prachtige en zeker ook interessante opname van een
viertal Dakota C-47 transportvliegtuigen van het Transport
Commando van de Militaire Luchtvaart op het vliegveld
Kali Banteng te Semarang tijdens de tweede Politionele
Actie's gefotografeerd op 19 december 1948.

Als derde machine in de rij (v.l.n.r.) zien we de T-979.
foto ML/KNIL; coll NIMH







DT-980          ex USAF      42-93063          c/n     12933


  • 000046   naar ML/KNIL
  • 000046   naar 19 squadron
  • 000046   Australische registratie VH-RCW
  • 010847   naar KLM IIB ( Interinsulair Bedrijf) als PK-RCW
  • 171248   tijdelijk naar Transport Commando Militaire Luchtvaart KNIL i.v.m. Politionele Acties met registratie T-980
  • 080149   terug naar KLM IIB als PK-RCW
  • 310350   overgedragen aan Garuda Indonesian Airways; werd PK-GDL




Bij gebrek aan unieke foto's van de DT-980 plaatsen
we nogmaals dezelfde foto van het lijntje Dakota's
op het gras van Kali Banteng nabij Semarang op Java.
De voorste machine, met de registratie 23-3, is een
Dakota van de Marineluchtvaartdienst.
Als tweede Dakota in de rij staat de T-980, tijdelijk
teruggehaald van het KLM Interinsulair Bedrijf t.b.v.
luchtsteun voor het vervoer van troepentransport
van vele militairen, para's en andere speciale
troepen.

foto ML/KNIL; coll NIMH



DT-981          ex USAF      42-93781          c/n     13731


  • 000046   naar ML/KNIL
  • 000046   naar 19 squadron
  • 000046   Australische registratie VH-RCY
  • 010847   naar KLM IIB ( Interinsulair Bedrijf) als PK-RCY
  • 310350   overgedragen aan Garuda Indonesian Airwyas; werd PK-GDM; verongelukt 5 april 1962 op vliegveld Kemajoran (Batavia)



bijzondere foto van een onbekend KNIL militair bij de
Dakota C-47 DT-981;
foto DLC; coll Nationaal Archief



DT-982          ex USAF      42-100542         c/n     19005


  • 001046   afgeleverd (passagiersversie)
  • 001046   Australische registratie VH-RCZ
  • 010247   naar Vliegtuig Transport Groep/ NIGAT ( Netherlands-Indies Government Air Transport)
  • 000247   registratie NI-471
  • 010847   naar KLM IIB als PK-DBA; later gewijzigd in PK-DPB
  • 310350   overgedragen aan Garuda Indonesian Airways; verongelukt 17 november 1950 Surabaja 




DT-983          ex USAF     42-93680             c/n     13619


  • 001046   afgeleverd (passagiersversie)
  • 001046   Australische registratie VH-RCA
  • 010247   naar Vliegtuig Transport Groep/ NIGAT ( Netherlands-Indies Government Air Transport)
  • 000247   registratie NI-472
  • 010847   naar KLM IIB als PK-DBB; later gewijzigd in PK-DPC
  • 310350   overgedragen aan Garuda Indonesian Airways; werd PK-GDS; later PK-NDM




DT-984          ex USAF     42-100816          c/n     19279


  • 001046   afgeleverd (passagiersversie)
  • 001046   Australische registratie VH-RCB
  • 010247   naar Vliegtuig Transport Groep/ NIGAT ( Netherlands-Indies Government Air Transport)
  • 000247   registratie NI-473
  • 010847   naar KLM IIB als PK-DBC; later gewijzigd in PK-DPD
  • 310350   overgedragen aan Garuda Indonesian Airways; verongelukt 25 november 1954 bij Djambi




DT-985          ex USAF     42-92870             c/n     12719


  • 001046   afgeleverd (passagiersversie)
  • 001046   Australische registratie VH-RCC
  • 010247   naar Vliegtuig Transport Groep/ NIGAT ( Netherlands-Indies Government Air Transport)
  • 000247   registratie NI-474  
  • 010847   naar KLM IIB als PK-DBD; later gewijzigd in PK-DPE
  • 310350   overgedragen aan Garuda Indonesian Airways; werd PK-GDT       




DT-986          ex USAF      42-93540            c/n     13463


  • 001046   afgeleverd (passagiersversie)
  • 001046   Australische registratie VH-RCD
  • 010247   naar Vliegtuig Transport Groep/ NIGAT ( Netherlands-Indies Government Air Transport)
  • 000247   registratie NI-475
  • 010847   naar KLM IIB als PK-DBE; later gewijzigd in PK-DPF
  • 310350   overgedragen aan Garuda Indonesian Airways; werd PK-GDU; neergestort 1 januari 1966 na luchtbotsing met Dakota PK-GDE




DT-987          ex USAF     42-93605             c/n     13535


  • 001046   afgeleverd (passagiersversie)
  • 001046   Australische registratie VH-RCE
  • 010247   naar Vliegtuig Transport Groep/ NIGAT ( Netherlands-Indies Government Air Transport)
  • 000247   registratie NI-476
  • 010847   naar KLM IIB als PK-DBF; later gewijzigd in PK-DPG
  • 310350   overgedragen aan Garuda Indonesian Airways; werd PK-GDV; verongelukt 24 december 1959 bij Palembang




mooie opname van Dakota C-47A NI-476 van de NIGAT
welke voor rondvluchten werd gebruikt tijdens de
luchtvaartdag op Kemajoran op 9 maart 1947; op deze
foto van de voormalige DT-987 zijn duidelijk de positie's
van de herkenningstekens , de cheatline en de Nederlandse

driekleur op de machine te herkennen.
foto DLC; collectie Nationaal Archief





DT-988          ex USAF     43-15192            c/n      19658


  • 001046   afgeleverd (passagiersversie)
  • 001046   Australische registratie VH-RCF
  • 010247   naar Vliegtuig Transport Groep/ NIGAT ( Netherlands-Indies Government Air Transport)
  • 000247   registratie NI-477
  • 010847   naar KLM IIB als PK-DBG; later gewijzigd in PK-DPH
  • 310350   overgedragen aan Garuda Indonesian Airways; werd PK-GDW; later PK-NDL




DT-989          ex USAF     42-93813             c/n     13766


  • 001046   afgeleverd (passagiersversie)
  • 001046   Australische registratie VH-RCG
  • 010247   naar Vliegtuig Transport Groep/ NIGAT ( Netherlands-Indies Government Air Transport)
  • 000247   registratie NI-478
  • 010847   naar KLM IIB als PK-DBH; later gewijzigd in PK-DPI
  • 310350   overgedragen aan Garuda Indonesian Airways; werd PK-GDX; later PK-NDJ




DT-990          ex USAF     42-93170             c/n      13052


  • 001046   afgeleverd (passagiersversie)
  • 001046   Australische registratie VH-RCH
  • 010247   naar Vliegtuig Transport Groep/ NIGAT ( Netherlands-Indies Government Air Transport)
  • 000247   registratie NI-479
  • 010847   naar KLM IIB als PK-DPJ
  • 310350   overgedragen aan Garuda Indonesian Airways; werd PK-GDY; verongelukt 5 februari 1961 te Surabaja




één van de 10 Dakota's welke als passagiersversie in
Indïe werden afgeleverd was de DT-990, welke in
februari 
1947 als NI-479 werd ingedeeld bij de hiervoor
speciaal oprichte Vliegtuig Transport Groep/NIGAT.

Later vloog de machine nog bij Garuda, waarna het
in februari 1961 na een ongeval op Surabaja moest
worden afgeschreven.

foto ML/KNIL 




DT-991          ex USAF     42-92686             c/n      12514


  • 001046   afgeleverd (passagiersversie)
  • 001046   Australische registratie VH-RCI
  • 010247   naar Vliegtuig Transport Groep/ NIGAT (Netherlands-Indies Government Air Transport)
  • 000247   registratie NI-480
  • 010847   naar KLM IIB als PK-DPK
  • 310350   overgedragen aan Garuda Indonesian Airways; werd PK-GDZ




DT-992          ex USAF                                    c/n      42954


  • 001046   afgeleverd ( vliegtuigtype Douglas DC-3D VIP uitvoering)    
  • 001046   Australische registratie VH-RCJ
  • 010247   naar Vliegtuig Transport Groep/ NIGAT ( Netherlands-Indies Government Air Transport)
  • 000247   registratie NI-470
  • 010847   naar KLM IIB als PK-DPA
  • 310350   overgedragen aan Garuda Indonesian Airways; verongelukt op 9 mei 1952 bij Ipoh (Malakka)                  



NOTE: tijdens de overtocht van de serie Dakota's (serials DT-951 t/m 967) in december 1945 van Clark AFB ( Philippijnen) naar Brisbane raakte 1 Dakota ernstig beschadigd bij een tussenlanding op vliegveld Penfoei (bij Koepang op Timor). Het vliegtuig zakte bij de landing door het onderstel; piloot was een Amerikaanse vlieger Cdt. Schultz). Of deze Dakota ter plaatse gerepareerd is, hetzij gesloopt of vervangen door een andere machine is niet bekend.