Douglas C-47A/B Dakota

- X-1 t/m X-9

Terug


X-1               s/n     43-16131          ex  NL-205

  • 160645   afgeleverd 
  • 160645   naar Dutch Dakota Flight (?); werd later 1 Transva; toestel is bijna zeker nooit als X-1 maar als NL-205 geregistreerd geweest.
  • 160146   ongeval; kort na de start vanaf Valkenburg ontstonden motorproblemen, waarna een noodlanding noordelijk van Katwijk aan Zee werd gemaakt; hierbij kwam de Dakota in botsing met een aantal obstakels waarbij de machine zwaar beschadigd raakte; één van de Dakota vliegers brak tijdens de impact een been, terwijl één van de 22 passagiers bij de noodlanding een arm brak.  


         


Aan de Dakota crash maakte de krant er op 17 januari 1946
bovenstaande melding van. 







X-1                               onbekend

  • 290252   afgeleverd
  • 290252   naar 1 Transva
  • 011252   naar 334 squadron
  • 060253   ongeval; tijdens start vanaf Valkenburg kreeg toestel niet genoeg hoogte vanwege ijsafzetting op de vleugels; de Dakota maakte een buiklanding aan het einde van de baan en raakte daarbij dusdanig zwaar beschadigd dat het werd afgeschreven; de piloten Klaassens en W Meulkens konden ongedeerd uit hun cockpit stappen.





let op; dit zijn foto's van de tweede X-1!!
waar ijsafzetting op de vleugels al niet toe kan leiden;
Valkenburg
 6 februari 1953



X-2          s/n     43-15329          ex   PH-TBV

  • 000948   geleend van KLM als PH-TBV met het serial X-2 op de zilveren romp
  • 001049   terug naar KLM als PH-TBV



de "eerste" Dakota met het serial X-2 werd voor een
korte periode geleend van de KLM; de bij de KLM

ingedeelde PH-TBV werd zelfs voorzien van een
luchtmachtregistratie inclusief roundels en een
kleine vlag op de staartsectie.
foto NIMH




X-2          s/n     43-16413          ex   K-5/OT-CWC (Belgische Lu.)

  • 290852   afgeleverd
  • 290852   naar 1 Transva
  • 011252   naar 334 squadron
  • 000153   taktische code ZU-2
  • 050756   start ombouw tot VIP passagiers- en calibratievliegtuig 
  • 300756   ombouw werkzaamheden gereed
  • 011059   taktische code officieel opgeheven; werd weer X-2
  • 310761   per schip "ms Roepat" vertrokken vanuit Amsterdam naar Nieuw Guinea
  • 300961   aangekomen op Biak/ Nieuw Guinea 
  • 011061   naar 336 squadron
  • 011162   buiten gebruik gesteld
  • 021162   verkocht aan Amerikaanse vliegtuighandelsmij. Jones en Guerero Co. (Manilla Filippijnen)
  • 071162   vanaf Biak afgeleverd aan Jones en Guerero Co. ( Manilla) 


X-3          s/n     44-76300          ex   KN325 (RAF),K-26/OT-CWL (Belgische Lu.)

  • 290852   afgeleverd
  • 290852   naar 1 Transva
  • 011252   naar 334 squadron
  • 000153   taktische code ZU-3
  • 011059   taktische code officieel opgeheven; werd weer X-3
  • 170861   per schip "ms Drenthe" vanuit Rotterdam (Lloydkade) verscheept naar Nieuw Guinea
  • 201061   aangekomen op Biak/ Nieuw Guinea
  • 201061   naar 336 squadron (Nederlands Nieuw Guinea)
  • 000362   deze maand pas operationeel in gebruik genomen
  • 310362   ongeval; tijdens een confi vlucht van Manokwari naar Jefman werd de Dakota bemanning overvallen door slecht weer; nadat het grondzicht was verloren raakte het toestel uit de koers, toen ook de brandstofvoorraad snel opraakte besloot men een (geslaagde) ditch landing voor de kust uit te voeren op het water in de Dorebaai, vlakbij Kaap Doré (N.O. van Sorong) ; nadat de bemanning zich in veiligheid had weten te stellen zonk de Dakota niet veel later naar de diepte; het toestel werd niet geborgen; kapitein J.A Onnen (gezagvoerder), luitenant J.W.R Oellers (eerste bestuurder), sergeant majoor J.H. Lammé (boordtelegrafist), sergeant majoor J. Wiesenberg (eerste boordmecano), sergeant 1 A. van der Meer( tweede boordmecano) en adjudant A. Zandbergen (passagier) allen veilig uit het toestel geklauterd.












X-4          s/n     43-49735          ex   KN215 (RAF)K-27/OT-CWM (Belgische Lu.)

  • 290852   afgeleverd
  • 290852   naar 1 Transva
  • 011252   naar 334 squadron
  • 000153   taktische code ZU-4
  • 011059   taktische code officieel opgeheven; werd weer X-4
  • 120260   officieel overhandigd aan Marineluchtvaartdienst t.b.v. VSQ-321 in Nederlands Nieuw Guinea als 018/B (zie verder bij Maritiem Dakota R4-D voor levensloop bij Marineluchtvaartdienst)
  • 300961   officieel door Marine overgedragen aan Koninklijke Luchtmacht CLV/ N.N.G
  • 011061   naar 336 squadron
  • 061261   naar IRAN de Havilland Aircraft PTY in Bankstown (Australïe)
  • 060262   terug naar 336 squadron na IRAN (nu ook voorzien van wit tropendak)
  • 011162   buiten gebruik gesteld
  • 021162   verkocht aan Amerikaanse vliegtuig HandelsMij. Jones en Guerero Co. (Manilla, Filippijnen)
  • 071162   vanaf Biak afgeleverd aan Fa. Jones en Guerero Co. (Manilla)




X-5          s/n     44-76991          ex  KN636 (RAF)K-32/OT-CNS (Belgische Lu.)

  • 290852   afgeleverd
  • 290852   naar 1 Transva
  • 011252   naar 334 squadron
  • 000153   taktische code ZU-5
  • 011059   taktische code officieel opgeheven; werd weer X-5
  • 120260   officieel overhandigd aan Marineluchtvaartdienst t.b.v. VSQ-321 in Nederlands Nieuw Guinea als 019/B
  • 300961   officieel door Marine overgedragen aan Koninklijke Luchtmacht CLV/ N.N.G
  • 011061   naar 336 squadron
  • 050162   naar IRAN de Havilland Aircraft PTY, Bankstown (Australïe)
  • 140362   terug naar 336 squadron na IRAN (nu ook voorzien van wit tropendak)
  • 011162   buiten gebruik gesteld
  • 021162   verkocht aan Amerikaanse vliegtuig Handelsmij. Jones en Guerero Co. in Manilla
  • 071162   vanaf Biak afgeleverd aan Jones en Guerero (Manilla, Filippijnen)




de originele ZU-5 gefotografeerd in 1958; niet te verwarren met
de ZU-5 die tegenwoordig in het museum op Soesterberg is te
vinden; deze museum 
Dakota heeft nooit bij onze luchtmacht
gevlogen maar is een oude machine van de Deense luchtmacht
welke in december 1982 aan de museum collectie werd
toegevoegd.





Via Prudent Staal ontvingen we deze lekkere foto van
de X-5 kort nadat het door de Marine op Biak weer was
teruggegeven aan de Koninklijke Luchtmacht; deze foto
uit 1962 toont de X-5, nu voorzien van een wit tro-
pendak ter bescherming van de bemanning voor de
warme zon, op Biak in gebruik bij het 336 squadron.





X-6          s/n     44-76325          ex  KN342 (RAF)

  • 000752   afgeleverd
  • 000752   naar 1 Transva
  • 011252   naar 334 squadron
  • 000153   taktische code ZU-6
  • 011059   taktische code officieel opgeheven; werd weer X-6
  • 120960   buiten gebruik gesteld; ingeleverd bij MAAG/USAF in Chateauroux (F)



X-7          s/n     44-76920          ex KN608 (RAF)

  • 000752   afgeleverd 
  • 000752   naar 1 Transva
  • 011252   naar 334 squadron
  • 000153   taktische code ZU-7
  • 011059   taktische code officieel opgeheven; werd weer X-7
  • 201060   buiten gebruik gesteld; ingeleverd bij MAAG/USAF in Chateauroux (F)











X-8          s/n    44-77083          ex KN699 (RAF)

  • 000852   afgeleverd
  • 000852   naar 1 Transva
  • 011252   naar 334 squadron
  • 000153   taktische code ZU-8
  • 130955   naar Avio Diepen voor ombouw tot VIP/ passagiersvliegtuig en aanbrengen grijs/wit kleurenschema
  • 200156   na ombouw terug naar 334 squadron
  • 011059   taktische code officieel opgeheven; werd weer X-8
  • 020361   buiten gebruik gesteld; ingeleverd bij MAAG/USAF in Chateauroux (F)










X-9          s/n     44-77030          ex KN661 (RAF)

  • 000852   afgeleverd
  • 000852   naar 1 Transva
  • 011252   naar 334 squadron
  • 000153   taktische code ZU-9
  • 000054   naar Avio Diepen voor ombouw tot VIP/ passagiersvliegtuig en aanbrengen grijs/wit kleurenschema
  • 000055   na ombouw terug naar 334 squadron
  • 011059   taktische code officieel opgeheven; werd weer X-9
  • 280961   buiten gebruik gesteld; totaal 3308:20 vlieguren
  • 041061   ingeleverd bij MAAG/USAF in Chateauroux (F)



De X-9 in het wit/grijze VIP kleurenschema; foto KLu