Douglas C-47A/B Dakota

- X-10 t/m X-19

Terug


X-10          s/n     43-49543          ex KK133 (RAF)


  • 000852   afgeleverd
  • 000852   naar 1 Transva
  • 011252   naar 334 squadron
  • 000153   taktische registratie ZU-10
  • 011059   taktische regi officieel opgeheven; werd weer X-10
  • 310761   per schip "ms Roepat" vertrokken vanuit Amsterdam naar Nieuw Guinea
  • 300961   aangekomen op Biak/ Nieuw Guinea
  • 011061   naar CLV/ N.N.G voor gebruik 336 squadron
  • 011162   buiten gebruik gesteld
  • 021162   verkocht aan Amerikaanse vliegtuighandelsmij. Jones en Guerero Co. (Manilla Filippijnen)
  • 071162   vanaf Biak afgeleverd aan Jones en Guerero Co. ( Manilla)    





De X-10 in 1960 op het Rotterdamse Zestienhoven tijdens
een tussenlanding van een droppingsvlucht met parachutisten;
speciaal voor deze gelegenheid zijn diverse onderdelen
met een witte 
tape afgeplakt.








X-11          s/n     44-76281          ex KN312 (RAF)

  • 000752   afgeleverd
  • 000752   naar 1 Transva
  • 011252   naar 334 squadron
  • 000153   taktische registratie ZU-11
  • 011059   taktische regi officieel opgeheven; werd weer X-11
  • 120260   officieel overhandigd aan Marineluchtvaartdienst t.b.v. VSQ-321 in Nederlands Nieuw Guinea als 078/B (zie verder bij Maritiem Dakota R4-D voor levensloop bij Marineluchtvaartdienst)
  • 300961   officieel door Marine overgedragen aan Koninklijke Luchtmacht CLV/ N.N.G 
  • 011061   naar 336 squadron
  • 011161   naar IRAN de Havilland Aircraft PTY, Bankstown (Australïe)
  • 140162   terug naar 336 squadron na IRAN (nu ook voorzien van wit tropendak)
  • 280662   ongeval; tijdens vlucht Merauke - Biak vermist (bleek pas later tegen berghelling "Ertsberg" aan zuidkant van Carstenszgebergte te zijn gevlogen; juiste positie 137 graden 09'E, 04 graden 06'S op een hoogte van circa 13.000 voet; wrakstukken werden pas op 26 juli 1969 ontdekt!; eerste luitenant L.N Bieger (vlieger) † , sergeant 1 J.W. Brochard (vlieger) † , sergeant majoor J. Akkerman (telegrafist) † , adjudant onderofficier Frans Rudolph (mecano) † ,  soldaat D. de Klerk ( bewaking) † en de passagiers mevrouw C.M. Verburg-Niersman †  , haar baby † en een infiltrant soldaat Timbul Bin Kamplijan † 
 



Dakota C-47B X-11 met taktische registratie ZU-11 in het
standaard groen/grijze camouflagepatroon van de Nederlandse
Dakota's; deze foto werd genomen tijdens een bezoek aan het
Engelse Blackbushe in de zomer van 1956.
foto coll MLNL







De X-11 "ZU-11" tijdens een andere transportvlucht op 
Blackbushe.





X-12          s/n     44-76916          ex KN605 (RAF)

  • 000752   afgeleverd
  • 000752   naar 1 Transva
  • 011252   naar 334 squadron
  • 000153   taktische registratie ZU-12
  • 011059   taktische regi officieel opgeheven; werd weer X-12
  • 010261   buiten gebruik gesteld; ingeleverd bij MAAG/USAF in Chateauroux (F)







X-13          s/n     44-76953          ex KN629 (RAF)

  • 000752   afgeleverd
  • 000752   naar 1 Transva
  • 011252   naar 334 squadron
  • 000153   taktische registratie ZU-13
  • 011059   taktische regi officieel opgeheven; werd weer X-13
  • 120260   officieel overhandigd aan Marineluchtvaartdienst t.b.v. VSQ-321 in Nederlands Nieuw Guinea als 079/B (zie verder bij Maritiem Dakota R4-D voor levensloop bij Marineluchtvaartdienst)
  • 020161   ongeval; (in dienst bij Marine) op nachtvlucht waarbij toestel zowel het maken van touch and go´s op Boroekoe als het afwerpen van parachutefakkels (flares) beoefende is het door het blijven steken van een flare in het staartgedeelte in brand geraakt; de poging om de machine alsnog op het water te ditchen mislukte jammerlijk toen de Dakota voortijdig explodeerde en in zee stortte voor de kust van Biak; sergeant vlieger Rein Mulder  † ( 2de vlieger,vermist ), luitenant ter zee cat. II Benno Smits † (1e vlieger, vliegtuigcommandant) , sergeant vliegtuigmaker  Gerrit Bontius † (1e meccano),  korporaal vliegtuigmaker konstabel Rinus van de Wiel  † (boordkanstabel) en korporaal vliegtuigmaker Frits Immers  † (vliegtuigmonteur,vermist)







X-14          s/n     44-76957          ex KN632 (RAF)

  • 000752   afgeleverd
  • 000752   naar 1 Transva
  • 011252   naar 334 squadron
  • 000153   taktische registratie ZU-14
  • 011059   taktische regi officieel opgeheven; werd weer X-14
  • 100161   buiten gebruik gesteld; ingeleverd bij MAAG/USAF in Chateauroux (F)






X-15          s/n     43-48347          ex KJ824 (RAF)

  • 000852   afgeleverd
  • 000852   naar 1 Transva
  • 011252   naar 334 squadron
  • 000153   taktische registratie ZU-15
  • 011059   taktische regi officieel opgeheven; werd weer X-15
  • 010261   buiten gebruik gesteld; ingeleverd bij MAAG/USAF in Chateauroux (F)



X-16          s/n     43-48843          ex KJ932 (RAF)

  • 000852   afgeleverd
  • 000852   naar 1 Transva
  • 011252   naar 334 squadron
  • 000153   taktische registratie ZU-16
  • 011059   taktische regi officieel opgeheven; werd weer X-16
  • 020361   buiten gebruik gesteld; ingeleverd bij MAAG/USAF in Chateauroux (F)







X-17          s/n     44-77079          ex KN696 (RAF)

  • 000852   afgeleverd
  • 000852   naar 1 Transva
  • 011252   naar 334 squadron
  • 000153   taktische registratie ZU-17
  • 011059   taktische regi officieel opgeheven; werd weer X-17
  • 100161   buiten gebruik gesteld; ingeleverd bij MAAG/USAF in Chateauroux (F)











X-18          s/n     42-92127          ex A65-22 (Australie)VH-EAQVH-SBC

  • 240762   aangekocht ter vervanging van verongelukte Dakota X-3
  • 240762   in onderhoud en o.a. omgespoten in luchtmacht kleuren ( met wit tropendak)
  • 000862   onderhoud gereed 
  • 310862   start afleveringsvlucht Bankstown naar Biak
  • 050962   aangekomen op Biak en afgeleverd bij 336 squadron
  • 011162   buiten gebruik gesteld
  • 021162   verkocht aan Amerikaanse vliegtuighandelsmij. Jones en Guerero Co. (Manilla Filippijnen) 
  •  071162  vanaf Biak afgeleverd aan Jones en Guerero Co. ( Manilla)



X-19          s/n     43-48106          ex A65-57 (Australie)VH-EBXVH-SBH

  • 020862   aangekocht ter vervanging van verongelukte Dakota X-11
  • 000862   in onderhoud en o.a. omgespoten in luchtmacht kleuren (met wit tropendank)
  • 000952   onderhoud gereed
  • 250962   aangekomen op Biak en afgeleverd bij 336 squadron
  • 011162   buiten gebruik gesteld
  • 021162   verkocht aan Amerikaanse vliegtuighandelsmij. Jones en Guerero Co. (Manilla Filippijnen) 
  • 071162  vanaf Biak afgeleverd aan Jones en Guerero Co. ( Manilla)