Fokker F-27-300 Troopship

- C-4 t/m C-12

Terug

C-4          c/n     10154


  • 000960   Fokker registratie PH-FBS
  • 061060   in gebruik KLU
  • 001060   naar 334 Sq.
  • 001060   radio c/s PE-CAD
  • 000092   f/n wit UN kleurenschema
  • 200592   vanaf Soesterberg vertrokken naar U-Tapao(Cambodja) voor UN detachement
  • 181192   terug na det. Cambodja  
  • 000996   wit kleurenschema met IFOR titels
  • 030996   overgevlogen naar Woensdrecht voor opslag/store
  • 040996   buiten gebruik gesteld
  • 000898   verkocht aan Luft Afrique als ZS-OEJ, later TR-LGH/National Airways Gabon




De C-4 in het prachtige jaren60 schema tijdens een bezoek
aan de voormalige thuisbasis Ypenburg, juni 1973.






In 1993 was de C-4 al voorzien van een wit UN schema
ivm operaties voor de UN ; hier zien we de Fokker F-27 
tijdens een lunchstop op Leeuwarden in juni 1993.



C-5          c/n     10155

  • 000560   Fokker registratie PH-FBT
  • 300660   in gebruik KLU
  • 000660   naar 334 Sq.
  • 000660   radio c/s PE-CAE



Tot halverwege 1974 vloog de C-5 in het opvallende
grijs/wit/dayglow kleurenschema.





de C-5 tijdens de aanloop vanaf een natte startbaan op
vliegbasis Twente op 14 juni 1963 voor aanvang van een
solo display.
foto Harry Prakken Hengelo





De C-5 gefotografeerd boven de Noordzee onderweg
tijdens de regelmatig terugkerende shuttlevlucht  
van Soesterberg naar het Engelse Northolt bij Londen.

foto KLu






de inmiddels gecamoufleerde C-5 op het bekende platform
van z'n toenmalige thuisbasis, Soesterberg, 9 april 1980.




In 1988 was de C-5 t.g.v het 75 jarig bestaan van de
Koninklijke 
Luchtmacht voorzien van een mooie demo
staart en een speciale cheatline; hier zien we het Fokker
F-27 demoteam tijdens een  
spectaculaire "low run" over
de hoofdbaan van vliegbasis 
Deelen in juni 1988.


  • 000488   voorzien van KLU 75 demo staart
  • 001288   kleuren KLU 75 demo staart verwijderd; normale camouflage aangebracht
  • 000194   f/n in 2 kleuren grijs camo
  • 100294   officiele roll out in 2 kleuren grijs camo
  • 300396   naar 336 Sq. tbv navigatietraining
  • 000796   terug naar 334 Sq.
  • 310796   buiten gebruik gesteld; in opslag op Woensdrecht
  • 181297   verkocht aan Luft Afrique als ZS-OEI, later 5Y-BRN/Air Express




Eind 1993, begin94 werd de C-5 voorzien van een experimenteel
kleurenschema, een niet al te spannend 2 kleurengrijs
hetgeen het nieuwe kleurenpatroon voor de nog te
leveren nieuwe Fokker 60 Utility machines zou worden.

Eindhoven 31 maart 1994





C-6          c/n     10156


  • 001160   Fokker registratie PH-FBU
  • 071260   in gebruik KLU
  • 001260   naar 334 Sq.
  • 001260   radio c/s PE-CAF
  • 000092   omgespoten in wit c/s
  • 200592   vanaf Soesterberg vertrokken naar U-Tapao(Cambodja) voor UN detachement
  • 181192   terug na UN det. Combodja
  • 000396   IFOR titels toegevoegd aan wit c/s
  • 280396   buiten gebruik gesteld
  • 000396   in store/Woensdrecht
  • 000897   naar burgerregister als C-GWXD/Western Express Airlines
  • 300897   aankomstdatum op Vancouver na overdracht; later naar Air Bissau als J5-GBU, J5-GIA




De Fokker Friendship was een graag geziene deelnemer
op buitenlandse 
static shows; hier is de C-6 te zien tijdens
de open dag van Leuchars 
op 16 september 1967




inmiddels wit gespoten voor UN operaties in Cambodja staat
de C-6 hier geparkeerd op Villafranca in mei 1993 tijdens 
de dagelijkse shuttle (bevoorradingsvlucht) voor het
Nederlandse detachement 
van vliegbasis Twente.




In 1986 had de Troopship C-6 een taxi-ongeval op
vliegbasis Soesterberg; zonder noemenswaardige
schade kwam de Fokker F-27 naast de rolbaan terecht
waarbij de machine o.a. lichte schade aan de rechtervleugel
opliep.

foto KLu



C-7          c/n     10157

  • 001160   Fokker registratie PH-FBV
  • 291260   in gebruik KLU
  • 001260   naar 334 Sq.
  • 001260   radio c/s PE-CAG


 
in de bijna civiel aandoende originele prachtige kleuren op
de verre van drukke static van het Engelse Finningley in
september 1969




  • 130696   buiten gebruik gesteld
  • 000696   in store Woensdrecht
  • 000000   verkocht aan Fa. Valitrade 151 Ltd, Zuid Afrika tbv onderdelen
  • 001002   gesloopt op Woensdrecht
  • 000603   romp naar Eindhoven en gebruikt voor brandweeroefeningen




en inmiddels met militaire jas tijdens een rustig
moment op open dag Twente, 3 juli 1987




C-8          c/n     10158

  • 001060   Fokker registratie PH-FBW
  • 061060   eerste vlucht
  • 281260   in gebruik KLU
  • 001260   naar 334 Sq.
  • 001260   radio c/s PE-CAH
  • 160666   ombouw tot F-104 NASARR trainer




foto van de C-8 met F-104 Starfighter neus in 1967
op Ypenburg; deze uitvoering als NASARR trainer
was bedoeld voor radartraining van Starfighter
piloten; in deze configuratie 
heeft de instructie 
Friendship circa 1,5 jaar als vliegend klaslokaal
gefungeerd.
Na een ongeval in mei 1968 en vanwege de
ongeschiktheid van de vliegcapaciteiten vd
Friendship in vergelijking met de F104
(snelheid en vermogen) werd deze taak in 1968
beeindigd en de neuscone werd weer ingewisseld  
voor een normaal exemplaar.  foto KLU





de badges op de C-8 aan resp. stuurboord- en
bakboordzijde ; de bovenste zap lijkt meer op
een zwaardvis!?






  • 021166   na ombouw terug naar KLU en voorzien van naam "Flipper"
  • 070568   ongeval; blikseminslag op 5000 ft tijdens vlucht Ypb-Twente; radar totaal vernield en F104 nose cone weggeslagen en neergekomen in weiland bij Houten; adjudant onderofficier E (Ed) Stoové (eerste vlieger) , luitenant kolonel  J H A Ellecom (tweede vlieger) en adjudant onderofficier A Zandbergen (boordmonteur) allen ongedeerd
  • 000568   in reparatie waarbij meteen de NASARR neus weer werd verwijderd; hiervoor werd weer een normale neussectie aangebracht
  • 140682   ongeval; buiklanding op Soesterberg/licht beschadigd
  • 080792   gezien in wit UN c/s 
  • 000593   voorzien van demo c/s
  • 010896   buiten gebruik gesteld op Woensdrecht
  • 001096   overgebracht naar Eindhoven tbv store (demo c/s)
  • 060498   als poortwachter op Eindhoven geplaatst
  • 000703   verwijderd bij poort in gebruik als instructional airframe










het vaste radio call sign van de Friendship C-8 was PECAH;
begin jaren 70 gebruikte men ook dikwijls Bingo, gevolgd
door het tailnumber; in de laatste jaren werd het NAF call sign
gebruikt. 






in gezelschap van een Engelse Vulcan op het Engelse
Mildenhall, 30 mei 1982




op 8 juli 1992 werd de machine voor t eerst gezien in
wit UN schema, bedoeld voor UN vluchten vanaf
Sarajevo in het voormalig Joegoslavië





In mei 1993 werd de C-8 in een prachtig demo jasje
gespoten; dit kleurenschema behield de machine totdat
het in augustus 1996 buiten gebruik werd gesteld.




hulde aan de schilders!!






C-9          c/n     10159

  • 001260   Fokker registratie PH-FBX
  • 040161   in gebruik KLU
  • 000161   naar 334 Sq.
  • 000161   radio c/s PE-CAI
  • 120566   verhuurd aan KLM als PH-KFA "Jan Dellaert"
  • 030572   terug naar KLU
  • 271095   buiten gebruik gesteld; naar Woensdrecht voor opslag
  • 000898   verkocht aan Fa. Valitrade 151 Ltd, Zuid Afrika / Luft Afrique tbv onderdelen
  • 001002   romp etc gesloopt op Woensdrecht




overal in Europa kon je de Nederlandse Fokker Friendship
tegenkomen zoals op deze foto, tijdens een vrachtvlucht
naar Rhein Main op 23 juni 1994.





C-10          c/n     10160

  • 001260   Fokker registratie PH-FBY
  • 070161   in gebruik KLU
  • 000161   naar 334 Sq.
  • 000161   radio c/s PE-CAJ




Gelukkig vloog deze C-10 in 1974 nog steeds in z'n
oude kleuren; 
Greenham Common 8 juli 1974





  • 000892   f/n in wit UN c/s
  • 000593   f/n demo c/s
  • 151093   buiten gebruik gesteld
  • 000094   in opslag op Soesterberg bestemd voor MLM
  • 000197   overgebracht naar MLM terrein
  • 020297   in demo kleurenschema geparkeerd op terrein MLM, Kamp Zeist
  • 000914   op Lelystad omgespoten in originele grijs/groene camouflage
  • 220914   afgeleverd op MLM in oude camouflage schema




de C-10 tijdens een lunchstop op een buitenlands
veld in juni 1989.






voordat de C-10 in mei 1993 in demokleuren werd gespoten
heeft deze Troopship precies 10 maanden in UN kleuren gevlogen.
Leeuwarden maart 1993




tenslotte eindigde de C-10 z'n actieve luchtmacht
periode 
in het prachtige 334 Squadron demo schema.




C-11          c/n     10161

  • 000161   Fokker registratie PH-FBZ
  • 100261   in gebruik KLU
  • 000261   naar 334 Sq.
  • 000261   radio c/s PE-CAK
  • 120566   verhuurd aan KLM als PH-KFB "Willem Versteegh"
  • 030572   terug naar KLU
  • 000092   omgespoten in wit c/s
  • 200592   vanaf Soesterberg vertrokken naar U-Tapao(Cambodja) voor UN detachement
  • 181192   terug na det. UN Cambodja
  • 000596   UN titels toegevoegd aan wit c/s
  • 040696   buiten gebruik gesteld
  • 000696   in store Woensdrecht
  • 220998   afgeleverd aan Luft Afrique als ZS-OEK




het Engelse Northolt werd talloze malen bezocht door de 
Nederlandse Fokker Friendship / Troopship ; de C-11
werd op 26 juli 1985 gefotografeerd




inmiddels weer teruggekeerd van het UN detachement 
uit Cambodja staat de witte C-11 op het grote platform
van Eindhoven te wachten op een nieuwe vracht.
foto Dick Lohuis/coll MLNL




C-12          c/n     10162

  • 000361   Fokker registratie PH-FCA
  • 280461   in gebruik KLU
  • 000461   naar 334 Sq.
  • 000461   radio c/s PE-CAL
  • 180894   buiten gebruik gesteld/store op Woensdrecht
  • 280803   overgespoten als C-8 in demokleuren en geplaatst als poortwachter op Eindhoven tvv de echte C-8 




De C-12 als één van de laatste Fokker F-27's in oude
kleuren tijdens de open dag op Gilze Rijen in augustus

1972.





the good old times van 334 Squadron op de bakermat!
in 1992 
verruilde men Soesterberg voor de nieuwe
thuisbasis Eindhoven.