Fokker F-27-300 Troopship

Terug

Taak                                 transportvervoer voor de korte afstand
Totaal in gebruik              9
Operationeel                    september 1960 - september 1996
In gebruik bij                    334


Ter vervanging van de 20 oude Dakota's plaatste de KLU in juni 1959 bij Fokker een order voor de levering van 12 Fokker F-27 Friendship toestellen.
De order bestond uit de levering van 2 uitvoeringen; een passagiers- en een vrachtversie.
Deze vrachtuitvoering werd aangeduid als Fokker Troopship.
Van dit type ontving de KLU in totaal 9 machines welke de registraties C-4 t/m C-12 ontvingen.
De Troopship was voorzien van een grote laaddeur voor in de romp en twee extra brede passagiersdeuren achterin, bedoeld voor het droppen van parachutisten.
Verder was de Troopship uitgerust met een versterkte cabinevloer.
Naast het vrachtvervoer konden de Troopships in een mum van tijd worden omgebouwd voor zieken- gewondenvervoer;bij dergelijke calamiteiten kon plaats worden geboden aan 24 brancards.
De Friendships werden afgeleverd bij 334 Sq. op Ypenburg, later volgden nog verhuizingen naar vlb. Soesterberg en vlb. Eindhoven.
De C-4 werd later nog omgebouwd tot combi ship, geschikt voor zowel passagiers- als vrachtvervoer.

Naast het feit dat de Troopships regelmatige bezoekers waren op vrijwel alle Europese vliegvelden, zijn ze ook diverse malen ingezet voor hulpvluchten voor de VN, oa in Afrika.
Speciaal hiervoor waren deze machines geheel wit gespoten.
Voor het binnenlandse luchtverkeer heeft de NLM gedurende een 6-tal jaren twee Troopships van de KLU geleased(ook voorzien van civiele kleuren en registraties).

Andere opmerkelijke feiten waren het inhuren van een Troopship door Fairchild in Amerika voor het houden van demonstratievluchten voor potentiele klanten, het gebruik als NASARR trainer voor F-104 vliegers,waarbij de F-27 van een F-104 neuskegel was voorzien en het gebruik bij de MLD voor de Aanvullende Militaire Vlieger Opleiding na de uitfasering van de Beechcraft Navigator.

Na jarenlang in het bekende wit/grijs met blauwe bies en dayglow kleuren te hebben gevlogen werden de machines vanaf 1971 gecamoufleerd in het bekende luchtmacht grijs/groen.

In September 1996 kwam er een einde aan 36 jaar trouwe en veilige dienst bij de KLU; met weemoed werd afscheid genomen van een fijn onvergetelijk vliegtuig, heerlijk om te vliegen en vriendelijk in het onderhoud.
De statistieken spreken hierover boekdelen; 36 jaar dag in dag uit paraat ....en  zonder ernstige ongevallen!! 









Een Friendship F-27M-300 in het originele
kleurenschema van voor 1972 en een plaatje 

van een toestel in de latere camo kleuren.
Foto boven Eelde in 1968

Foto beneden Koksijde 6 juli 1991








de extra grote laaddeur voor in de romp; speciaal door
Fokker aangebracht in de Troopship versie van de
Koninklijke Luchtmacht .