Fokker F.60U

Terug

Lengte          26.87 m
Hoogte          8.34 m
Spanwijdte    29.00 m
Snelheid        472 km/u
Motoren          twee Pratt & Whitney PW127B
Gewicht           Maximaal 22950 kg
Bemanning      Totaal drie; gezagvoerder, co-piloot en loadmaster
In gebruik bij   334 Squadron


Op 11 februari 1994 werd in het Militaire Luchtvaartmuseum op Soesterberg door staatssecretaris Ton Frinking en dr. R.J. van Duinen, de waarnemend voorzitter van de Raad van Bestuur van Fokker, de handtekening gezet onder het contract voor de levering van vier Fokker 60 Utility transportvliegtuigen voor de Koninklijke Luchtmacht.

Met deze overeenkomst was een bedrag van 263 miljoen gulden (circa 127 miljoen euro) gemoeid.
De Fokker 60 Utility is eigenlijk een verlengde versie van de bekende Fokker 50, waarvan de Koninklijke Luchtmacht in februari 1996, in navolging op de order van de Fokker 60U, twee exemplaren bestelde als onderdeel van het boedelkrediet dat de overheid ter beschikking stelde van het op dat moment nog noodlijdende Fokker.
Speciaal volgens de wensen van de luchtmacht werden de 4 Fokker vrachtvliegtuigen voorzien van een grote vrachtdeur( meer dan drie meter breed) waardoor de KLu in staat was om bijvoorbeeld F-16 motoren in en uit te kunnen laden.
De eerste testvlucht van de Fokker 60U vond plaatst op 2 november 1995, waarbij het vliegtuig door Fokker invlieger Roel Kuil vooral werd getest op de luchtwaardigheid.
Een deel van de testvluchten ( meten van de baanprestaties totaal 6 weken) werd vanwege de weersomstandigheden uitgevoerd in het Spaanse Granada.
Daarna verplaatsten de testvluchten zich weer naar Nederland voor de aanvullende test- en certificatievluchten, met als doel het behalen van de definitieve certificatie.
Zowel de U-01 als de U-02 werden door Fokker geruime tijd gebruikt voor een uitgebreidt testprogramma, waarvoor beide machines waren voorzien van ingebouwde testapparatuur.
De Fokker 60U vliegtuigen werden hoofdzakelijk ingezet voor transportvluchten, het vervoer van materiaal en militairen (de cabine had een capaciteit van zo'n 58 zitplaatsen welke d.m.v. klapstoeltjes waren aangebracht) tijdens detachementen in Europa, terwijl de machines ook diverse malen zijn ingezet voor hulpvluchten van de UN in o.a. het voormalig Joegoslavië.
Aan het einde van de kortstondige carriere van de vier Fokker 60 transportvliegtuigen zijn twee machines, ter vervanging van de Fokker F-27 Maritime vloot bij het 336 squadron, in de Antillen op vliegveld Hato op Curacao gestationeerd geweest met een detachement van het 334 squadron als patrouillevliegtuig voor o.a. de bestrijding van de handel in drugs.
Hiervoor waren enige aanpassingen van de Fokker 60's nodig, waarna ze de aanduiding Fokker 60MPA kregen.
Na de uitfasering van de Fokker 60 vliegtuigen werden deze, na enige tijd in opslag te hebben gestaan, verkocht aan de Peruaanse marine.
Op 21 mei 2010 werd op het stadhuis van Bergen op Zoom de overdracht getekend waarna de twee Fokker 60MPA, na een grote IRAN inspectiebeurt bij Stork/Fokker op Woensdrecht te hebben ondergaan, kort daarna naar Zuid- Amerika vertrokken.