Wat is nieuw



 
    Welkom bij de fansite van de Nederlandse Militaire Luchtvaart in Nederland, 
    WWW.MILITAIRELUCHTVAARTNEDERLAND.NL.
    De site waar het voor de liefhebbers van de Nederlandse Militaire Luchtvaart altijd weer smullen
    is aangezien we doorlopend nieuw oud fotomateriaal en informatie blijven publiceren.
    Uiteraard houden we ons ook altijd aanbevolen voor aanvullend
    fotomateriaal (scans zijn ook prima), hetzij vragen of opmerkingen. 
    Reageren kan via ons contactformulier.
     
       

                            WWW.MILITAIRELUCHTVAARTNEDERLAND.NL
                                             
                 

                                                           
                    
                                                                                                         
                                                                                    
                                                                                                               
                                                                                                                                                                   
     

 

 
Voor de "novemberfoto" hebben we gekozen voor een tweetal interessante opnamen uit de jaren 50. Nadat we de details hadden bestudeerd zijn we tot de conclusie gekomen dat de hangarfoto moet zijn gemaakt op de Vliegbasis Twente in 1958.
O
p de bovenste foto zien we links nog net de staart van een Fokker S-14 Machtrainer van de S-14 Flight Twente; daarnaast een Gloster Meteor F-8 van het 323 Squadron, gevolgd door twee F-86K Sabre all weather fighters. Rechts vooraan nog twee lestrainers van het type Fokker S-14 van de gelijknamige conversieflight van Twenthe.
Let even op de prachtige staartmarking van de voorste machine,voorstellende het Twentse Ros. 
De vreemde eend in de bijt is natuurlijk de Gloster Meteor F-8 van het 323 Squadron. 
Het toestel was kort geleden op thuisbasis Leeuwarden buiten gebruik gesteld en hierna ter beschikking gesteld van de brandweer op Twente. 
Op 6 maart 1958 werd deze Meteor, de I-147 met de taktische registratie Y9-25, overgevlogen naar z'n laatste bestemming op Twente, waar de Meteor enige tijd na aankomst in afwachting van de definitieve bestemming bij de brandweer in een hangar werd geparkeerd. 

Op de onderste foto een detailopname van de staartafbeelding van een Machtrainer van de S-14 Flight Twenthe.
Naast het vermelde Twentse Ros is aan de bovenkant van de staart de tekst" vlb. Twenthe S-14" zichtbaar.
De Fokker S-14 Flight op Twente werd gebruikt als onderdeel voor de opleiding van jachtvliegers; daarnaast werden de machines ingezet voor het beoefenen van het instrument- en blindvliegen van Sabre F-86K piloten.
Tenslotte werden de Fokker S-14's ook veelvuldig gebruikt voor allerlei vluchtopdrachten voor de basisvlucht.

 
                       foto's KLu coll Martin Philips

  


We blijven ons iedere keer weer verbazen over wat er anno 2017 nog aan prachtig fotomateriaal verstopt ligt in oude stoffige boeken,  sigarendozen, gewoon los op zolder of misschien wel ergens in een schuur!
Het is logisch maar o zo zonde dat naar dit materiaal vaak niet meer wordt omgekeken, de dikwijls oude vergeelde en half verkreukte foto's welke meestal uit nalatenschap ergens nowhere zijn weggestopt. 
Voor ons en vele andere echte liefhebbers vormen deze vergeelde foto's echter vaak juweeltjes en zijn ze voor ons van onschatbare waarde!
We kunnen het daarom niet vaak genoeg melden...komt u nog oud fotomateriaal tegen, denk dan aan ons, een duidelijke scan is al voldoende zodat wij deze oude kiekjes met alle plezier kunnen laten herleven door ze op onze site, HET enige echte digitale geheugen van de NEDERLANDSE MILITAIRE LUCHTVAART, te plaatsen.
Het is onze missie om al die andere luchtvaartliefhebbers te laten meegenieten van de nog talloze aanwezige onbekende ongebruikte prenten van personen, personeel en/of het materiaal van de Nederlandse Militaire Luchtvaartperiode van weleer.
En niet onbelangrijk...iedere foto draagt bij aan de geschiedenis en herinneringen aan de Nederlandse Militaire Luchtvaart !
Wij ontvangen uw reakties dan ook graag!
En o ja, volgende maand, dan is het weer zover, pakjesavond.
Voor de luchtvaartliefhebbers van de Nederlandse Militaire Luchtvaart hebben we dan goed nieuws........

Want onlangs is verschenen een lijvig en prachtige nieuw boek van oud jachtvlieger Hub Groeneveld over de geschiedenis van de Republic Thunderjet F-84E/G in Nederland.
Een werkelijk schitterend boek dat uiteraard niet mag ontbreken in de boekenkasten van de mancaves van de luchtvaartliefhebbers.
En scroll anders even naar beneden naar onze rubriek Luchtvaartboeken.NL
Daar vind je nog twee andere prachtboeken die betrekking hebben over de geschiedenis van de Nederlandse Militaire Luchtvaart.
Een onderwerp dat ons altijd blijft boeien!

Iedereen weer many blue skies gewenst en tot de volgende maand.

 
                                                  


 
NOVEMBER 2017 :  



AANGEVULDE AIRFRAME DETAILS :   
Aangevuld; intro geschiedenis van de Hiller H-23 Raven in Nederland.
Deze maand behandelen we de Hiller H-23, jawel, dat was inderdaad de eerste helikopter van de Koninklijke Luchtmacht!
Verder pakken we de draad verder op met het vervolg van de eerste serie airframes van de F-16A. 

Ook zijn we gestart met de voorbereidingen en uitwerkingen van het megaproject en hoofdpijndossier over de 200! Noorduyn Harvard's.
En last but not least.. de levensloop van de relatief onbekende en ondergewaardeerde Beechcraft AT7.
Maar uiteraard ook al die andere projecten die we voor de komende wintertijd nog op de plank hebben liggen!

Kortom, genoeg reden om regelmatig even op onze site te kijken!



Nieuw aangevulde airframes:  General Dynamics F-16A; nu bijgewerkt J-223 t/m J-240.





Diversen:  Per 15 november verkrijgbaar!  Een nieuw boek over de geschiedenis                    van de Nederlandse Thunderjet.
                  Voor meer details zie onder bij de rubriek Luchtvaartboeken.nl
                    






NIEUWE FOTO'S :   
(vet gedrukt is onlangs toegevoegd)


nieuwe foto van de maand; 
Galerij:      we zijn inmiddels beland bij pagina 39! 
                 nav diverse verzoeken hebben we nu ook een close up foto van de
                 "haaiebek" van een Firefly in Nieuw Guinea in de galerij geplaatst. 
                 In de galerij vinden doorlop
end nieuwe aanvullingen plaats;
                 "Wil je geen foto meer missen? scroll dan gewoon even lekker
                 door de pagina's !
 "
     
Misc Types: Piper Cub L-21B; R-113, R-130(crash), R-150(crash!), R-152 na
                                               ongeval bij Ruurlo
 
                  Beaver; S-3 foto van het interieur   
Maritime:    Harpoon PV-2; 19-10, 19-11
                  Tracker S-2A; 146, 148, 170
                  Orion P-3C; 303     
Fighters:     Sabre F-86K; Q-252, Q-288, Q-296, Q-308, Q-337, Q-340 
                  Sea Fury MK.50; nieuwe foto bij intro type
                  F-84F Thunderstreak; P-254, P-274
                  F-16A; J-238 (crash!)    
Helikopters: Hiller OH-23: O-4 2x, O-9, O-10, O-20, O-33 
                  Sikorsky SH-34; 144, 145            
Trainers:     Fokker S-14: L6, L9 2x
                  Harvard KLu; foto geplaatst bij intro type     
Demoteams:F-16Afoto van het displayteam seizoen 1993 geplaatst
                               foto van het displayteam seizoen 2003-2004 geplaatst    
                        
Transports:   Dakota C-47 Marine; 23-3, 23-14
                    Dakota C-47 KLu; X-9 als ZU-9

 
                         WEKELIJKS NIEUWE AANVULLINGEN






 
 
  



NIEUW VERSCHENEN 

 
REPUBLIC THUNDERJET F-84E/G IN NEDERLAND.


 
 

NL BOOKS, de uitgeverij van AVIATION-WARBOOKS, heeft het buitengewoon genoegen om het boek REPUBLIC F-84E/G THUNDERJET IN NEDERLAND te presenteren.
 
Na veel zwoegen en interpreteren van archiefstukken en foto's, is auteur Hub Groeneveld er in geslaagd om weer een ontbrekend stuk luchtvaartgeschiedenis in kaart te brengen. Als ex-militaire vlieger weet hij als geen ander hoe de Thunderjet in dienst gekomen is bij de Koninklijke Luchtmacht, wat voor soort missies gevlogen werden en hoe deze straaljagers uiteindelijk ingeleverd werden bij de Amerikanen op het AMFEA depot te Chateauroux in Frankrijk of aan de luchtstrijdkrachten van Denemarken, Joego-slavië, Griekenland en Turkije.
 
De Republic F-84 E/G Thunderjet speelde een belangrijke rol in de opbouw van de van de Koninklijke Luchtmacht van 1951 tot en met 1956. In totaal werden zeven squadrons uitgerust met deze straaljager. Na de Tweede Wereldoorlog verkeerde de Nederlandse luchtstrijdkrachten in een opbouwfase en er bestond grote behoefte aan materieel en personeel. Hierin werd voorzien door de aanvankelijk Engelse en later Amerikaanse hulp, die bestond onder andere uit de levering van 21 F-84E's en 166 F-84G's.
 
De roerige beginperiode verliep niet soepel. Er was gebrek aan alles. Bovendien bestond er geen tweezitter. Dat betekende dat de eerste vlucht tegelijkertijd de eerste solo was. De vliegveiligheid stond behoorlijk onder druk. Uiterst realistische laagvliegoefeningen in combinatie met een vaak te wensen overlatende discipline bij de nog zeer jeugdige vliegers waren de belangrijkste oorzaken dat de vlag bij de luchtmacht in het begin van de jaren vijftig regelmatig halfstok hing. In de vijf jaar dat er met de Thunderjet werd gevlogen, waren er liefst 50 ongelukken waarvan 27 met dodelijke afloop. Alleen al in 1954 kwamen er 9 Thunderjet-vliegers om het leven!

 

 

 
De jaren vijftig waren de dagen van low passes en massale paradevluchten. De discipline was in die tijd binnen de luchtmacht weliswaar groot, maar lag in de praktijk meer op het gebied van gepoetste schoenen, blinkend schone hangarvloeren en het groeten van je meerdere dan op het gebied van veilig vliegen.
 
Met de komst van de Republic F-84F Thunderstreak medio 1956 kwam een einde aan het Thunderjet-tijdperk. Daarmee werd een turbulente periode van het Commando Luchtstrijdkrachten en haar eerste tactische jachtbommenwerper met straalaandrijving afgesloten.
 
Gerard Sijbers, luitenant-kolonel-vlieger b. d. en oud-commandant Conversie vlucht/313 squadron, schreef het voorwoord voor het boek.
 
De geschiedenis van de Thunderjet in Nederland is nooit uitvoerig beschreven en dit boek voorziet in die leemte. In acht hoofdstukken en een reeks bijlagen, vind u de beschrijving van de F-84E/G Thunderjet, de geschiedenis van de aankomst, de registratie, het gebruik, het onderhoud, de ongevallen en de operationele lotgevallen van alle Thunderjets in Nederland. Aansluitend volgen de bijlagen, afkortingen, een notenapparaat, de bronnen en een register van personen en plaatsnamen. Het boek wordt afgesloten met een dankwoord, gevolgd door een korte introductie van de schrijver en de uitgever.
 
Het resultaat ligt voor u en mag er wezen. Het boek 383 bladzijden dik heeft een harde kaft, meer dan 400 foto's en 150 afbeeldingen, waarvan velen in kleur en staat vol met informatie voor de geïnteresseerde in de formidabele straaljager, alsmede luchtvaarthistorici en een ieder die de Thunderjet een warm hart toedraagt.
 
Het boek is leverbaar vanaf 14 november 2017 en per email te bestellen bij AVIATIONWARBOOKS@YAHOO.COM.
De prijs, ex-porto, bedraagt Euro 42,50.

 
Voor meer details kunt u onze website bezoeken: www.aviation-warbooks.nl,
 
of neem contact op met: Aad Neeven of Harm van der Laan.
 
Tel: 06-34659844/ 06-20298691
Email: aviationwarbooks@yahoo.com
Aviation-Warbooks
Ambachtsweg 8C
1474 HW Oosthuizen


 

 





 
                                                            
 
Onlangs is verschenen een prachtig verzamelwerk over de historie van vliegbasis Twenthe onder de titel "vervlogen tijden 1945-2007".
Het boek (540 pagina's dik!) is geschreven door Dick Lohuis, samen met Gijs Dragt en Dick Berlijn, en beschrijft werkelijk alle interessante gebeurtenissen van het onvergetelijke vliegveld Twenthe. Naast de vele informatie bevat het boek veel beeldmateriaal van talloze nimmer gepubliceerde zwart/wit en kleurenfoto's, hetgeen veel herinneringen bij de oud Twenthe spotters zal oproepen. Een echte must voor alle luchtvaartliefhebbers in Nederland!
Het boek is te bestellen bij de uitgeverij Geromy.


UITGEVERIJ GEROMY PRESENTEERT

VLIEGBASIS TWENTHE
VERVLOGEN TIJDEN
1945-2007

Formaat
24,8 x 30,1 cm / hard cover

ISBN
978 90 818936 9 5

Prijs
54,90 euro
exclusief verzendkosten

 
In het boek Vliegbasis Twenthe / Vervlogen Tijden wordt aan de hand van meer dan 1.300 foto’s, officiële documenten en krantenartikelen, de vlieggeschiedenis verteld van een van de belangrijkste militaire vliegvelden van Nederland. Welke rol speelde vliegveld Twenthe na de Tweede Wereldoorlog en met name tijdens de periode van de Koude Oorlog. Welke squadrons vlogen er, welke vliegtuigtypes kon je daar aantreffen, welke andere NAVO luchtmachten kwamen er op bezoek en welke oefeningen werden vanaf Twenthe uitgevoerd? Het boek Vliegbasis Twenthe / Vervlogen Tijden onthult deze geschiedenis van na de Tweede Wereldoorlog tot aan 2007, toen de militaire vliegactiviteiten op de vliegbasis werden beëindigd. 

Het boek bevat nog niet eerder getoond uniek beeldmateriaal uit vele privé-collecties.

Uitgeverij Geromy BV Gageldijk 83, 3602 AJ Maarssen
Postbus 1040, 3600 BA Maarssen
info@geromybv.nl
http://www.geromybv.nl



Tot slot nog een paar impressies uit het boek:
 

 

 

 

 




 
                                         LOCKHEED T-33A IN NEDERLAND



 

                  klik op bovenstaand boekicoon voor toegang tot de website                                       van aviationwarbooks
 
NL BOOKS, de uitgeverij van AVIATION-WARBOOKS, heeft het buitengewoon genoegen om het boek LOCKHEED T-33 IN NEDERLAND te presenteren.
 
Auteur Hub Groeneveld, zelf oud jachtvlieger op o.a. de Thunderstreak en de F-104G Starfighter, is er weer in geslaagd om een ontbrekend stuk luchtvaartgeschiedenis in kaart te brengen. Als ex-T-Birdvlieger weet hij als geen ander wat de mogelijkheden en onmogelijkheden van de straaltrainer waren. In de jaren vijftig van de twintigste eeuw verkeerde de Koninklijke Luchtmacht in een opbouwfase. Er bestond een grote behoefte aan zowel materieel als personeel. Hierin werd aanvankelijk voorzien door Engelse en later Amerikaanse hulp. Die bestond onder andere uit financiële bijdragen in de licentiebouw en fondsen voor de levering van vliegtuigen, waaronder zestig Lockheed T-33A lesvliegtuigen en drie RT-33A fotoverkenners. Hiermee kon de Koninklijke Luchtmacht een vervolgopleiding op straaljagers in eigen beheer verzorgen. In de praktijk begon elke maand in Nijmegen een nieuwe klas met enthousiaste leerling-vliegers aan de opleiding. Het was een lange en zware training die bijna twee jaar later werd afgesloten op de T-33 met het behalen van de felbegeerde wing, in vliegersjargon de ‘Vink’.
Bijna elke basisvlucht had een aantal T-Birds voor check-outs en verbindingsvliegtuig. Aan het begin van de zeventiger jaren was de straaltrainer aan vervanging toe en werd buitengebruik gesteld. Uiteindelijk zijn een aantal van de straaltrainers weer aan de Amerikanen teruggegeven, terwijl sommige, die door de Koninklijke Luchtmacht waren aangekocht, zijn verkocht aan Griekenland en Ethiopië. Een aantal is verschroot of doet nog dienst als poortwachter.
Maar het meest bekend is de T-33 geworden door de demonstraties die gevlogen werden door de Whisky Four. In strakke formaties vlogen zij ingewikkelde patronen, die van de grond af misschien eenvoudig waren om te zien, maar zeker niet eenvoudig voor de vliegers.
 
Peter Wierikx, majoor – vlieger b.d. en de eerste leider van het T-33 demonstratieteam schreef het voorwoord en: “haalde uit het toestel wat er uit te halen was” waardoor het team internationale bekendheid kreeg.
 
Steve Netto, commodore – vlieger b.d. schreef in de proloog: “wat een fantastisch boek over ‘onze’ T-Bird. Tot in de kleinste details wordt de levensweg van elk toestel beschreven”.
 
Het resultaat mag er wezen. Het boek is 339 bladzijden dik, heeft een harde kaft, meer dan 450 foto’s en 150 afbeeldingen, waarvan velen in kleur en staat vol met informatie voor geïnteresseerde in de formidabele straaljager, alsmede luchtvaarthistorici en een ieder die de ‘T-Bird’ een warm hart toedraagt.
 
De laatste exemplaren van het bijna uitverkochte boek zijn nog leverbaar en per email te bestellen bij:
 
AVIATIONWARBOOKS@YAHOO.COM.
De originele prijs, ex-porto, bedraagt € 42,50.
MAAR LET OP!!   Speciaal voor alle lezers van MILITAIRELUCHTVAARTNEDERLAND.NL is het boek nu verkrijgbaar met 20% korting!

ECHTER, WEES ER SNEL BIJ WANT OP IS OP!!!!



 
Voor meer details kunt u de website bezoeken: www.aviation-warbooks.nl
 
of neem contact op met: Aad Neeven of Harm van der Laan.
Tel: 06-34659844/06-20298691
Email: aviationwarbooks@yahoo.comp
Aviation-Warbooks
Ambachtsweg 8C
1474 HW Oosthuizen