Wat is nieuw



 
    Welkom bij de fansite van de Nederlandse Militaire Luchtvaart in Nederland, 
    WWW.MILITAIRELUCHTVAARTNEDERLAND.NL.
    Ook komende periode wordt het voor de fotoliefhebbers weer smullen
    aangezien we in ons archief nog veel fotomateriaal op de planken hebben
    liggen.
    Uiteraard houden we ons ook altijd aanbevolen voor aanvullend
    materiaal (scans zijn ook prima), hetzij vragen of opmerkingen. 
    Reageren kan via ons contactformulier.
     
       

                            WWW.MILITAIRELUCHTVAARTNEDERLAND.NL
                                             
                 

                                                           
                    
                                                                                                         
                                                                                    
                                                                                                               
                                                                                                                                                                   

 
                 opnieuw hebben we weer een lekkere nostalgische en
                 nimmer eerder gepubliceerde foto uit ons archief  
                 weten op te duikelen; ditmaal een foto van een flink 
                 aantal F-84F Thunderstreaks, allen nog in het fraaie
                 ongecamoufleerde kleurenpatroon op de roller
                 van Eindhoven op weg naar de start voor hun missie.
                 De machine rechts voor is de 8T-14, de latere P-218,
                 waarbij het 314 squadron tailembleem opvalt.
                 De twee toestellen links vooraan op de foto zijn resp.
                 de TB-21 of TB-24 gevolgd door de 8T-7 van het 314
                 Squadron, de latere P-267.
                                                         


  
We blijven ons iedere keer weer verbazen over wat er anno 2017 nog aan prachtig fotomateriaal verstopt ligt in oude stoffige boeken,  sigarendozen, gewoon los op zolder of misschien wel ergens in een schuur!
Het is logisch maar o zo zonde dat naar dit materiaal vaak niet meer wordt omgekeken, de dikwijls oude vergeelde en half verkreukte foto's welke meestal uit nalatenschap ergens nowhere zijn weggestopt. 
Voor ons en vele andere echte liefhebbers vormen deze vergeelde foto's echter vaak juweeltjes en zijn ze voor ons van onschatbare waarde!
We kunnen het daarom niet vaak genoeg melden...komt u nog oud fotomateriaal tegen, denk dan aan ons, een duidelijke scan is al voldoende zodat wij deze oude kiekjes met alle plezier kunnen laten herleven door ze op onze site, HET enige echte digitale geheugen van de NEDERLANDSE MILITAIRE LUCHTVAART, te plaatsen.
Het is onze missie om al die andere luchtvaartliefhebbers te laten meegenieten van de nog talloze aanwezige onbekende ongebruikte prenten van personen, personeel en/of het materiaal van de Nederlandse Militaire Luchtvaartperiode van weleer.
En niet onbelangrijk...iedere foto draagt bij aan de geschiedenis en herinneringen aan de Nederlandse Militaire Luchtvaart !
Wij ontvangen uw reakties dan ook graag!
Iedereen weer many blue skies gewenst en tot de volgende maand.

 




 
                                                  


 
OKTOBER 2017 :  



AANGEVULDE AIRFRAME DETAILS :   

Aangevuld; intro geschiedenis van de Hiller H-23 Raven in Nederland.
Deze maand behandelen we de Hiller H-23, jawel, dat was inderdaad de eerste helikopter van de Koninklijke Luchtmacht!
Verder pakken we de draad verder op met het vervolg van de eerste serie airframes van de F-16A. 

Ook zijn we gestart met de voorbereidingen en uitwerkingen van het megaproject en hoofdpijndossier over de 200! Noorduyn Harvard's.
En last but not least.. de levensloop van de relatief onbekende en ondergewaardeerde Beechcraft AT7.
Maar uiteraard ook al die andere projecten die we voor de komende wintertijd nog op de plank hebben liggen!

Kortom, genoeg reden om regelmatig even op onze site te kijken!



Nieuw aangevulde airframes:  Hiller OH-23 Raven compleet aangevuld.
                                                 General Dynamics F-16A; J-223 t/m J-225





Diversenaankondiging nieuw luchtvaartboek 





NIEUWE FOTO'S :   
(vet gedrukt is onlangs toegevoegd)


nieuwe foto van de maand; 
Galerij:      we zijn inmiddels bijna aanbeland bij pagina 39! 
                 nav diverse verzoeken hebben we nu ook een close up foto van de
                 "haaiebek" van een Firefly in Nieuw Guinea in de galerij geplaatst. 
                 In de galerij vinden doorlop
end nieuwe aanvullingen plaats;
                 "Wil je geen foto missen? dan gewoon iedere keer even lekker
                 door de pagina's scrollen!
 "
     
Misc Types:   Piper Cub L-18C; R-59 als OO-SPH;
                    Piper L-21B; R-161 als N83GR
      
Maritime:      Mariner: 16-316
                    Dakota C-47: 23-10
                     Neptune P-2V-7: 200/B, 201/B, 212/V

                    Atlantic SP-13A; 250 als 55 Franse Marine       
Fighters:       Firefly FRIV; 16-36, 16-37, 16-47 als 006
                    Firefly NF.V; 11-79 als 015
                    Spitfire MKIX; H-8 
                    Thunderjet F-84E; K-17
                    Sabre F-86K; Q-237, 293
                    F-16A; J-212 in diverse configuraties
                                J-213 idem
                                J-214 idem
                                J-215 idem

                               J-217 idem inclusief crashfoto's
                               J-218 idem
                               J-219 idem
                               J-220 idem
                               J-227
                               J-233
                    Hunter F-4; N-138 bij LKS, N-160 tijdens brandweerdemo    
Helikopters:   Sikorsky SH-34; 134, 137, 138, 142 
                    Hiller Raven OH-23B; O-4, O-6, O-19, O-33 als 8A-16
                                                         en cockpitsectie KLEURENFOTO'S! (bij intro
                                                         van type geplaatst), O-36
 als 8A-236                 
Trainers:       Firefly T-1; 21-11      
Demoteams:      
                        
Transports:   Dakota C-47 KNIL; DT-939, 952, 981      


                                                           WEKELIJKS NIEUWE AANVULLINGEN




 



    







Binnenkort verwacht;  

REPUBLIC THUNDERJET F-84E/G IN NEDERLAND.

 
 
 Van dezelfde schrijver van de reeds verschenen 
    bestsellers 
Thunderstreak/Thunderflash en T-33A
in Nederland verschijnt binnenkort een nieuw
standaardwerk over de geschiedenis van
de F-84E/G Thunderjet in Nederland.
 

Meer nieuws hierover komende maand in deze rubriek!









 
                                                            


Onlangs is verschenen een prachtig verzamelwerk over de historie van vliegbasis Twenthe onder de titel "vervlogen tijden 1945-2007".
Het boek (540 pagina's dik!) is geschreven door Dick Lohuis, samen met Gijs Dragt en Dick Berlijn, en beschrijft werkelijk alle interessante gebeurtenissen van het onvergetelijke vliegveld Twenthe. Naast de vele informatie bevat het boek veel beeldmateriaal van talloze nimmer gepubliceerde zwart/wit en kleurenfoto's, hetgeen veel herinneringen bij de oud Twenthe spotters zal oproepen. Een echte must voor alle luchtvaartliefhebbers in Nederland!
Het boek is te bestellen bij de uitgeverij Geromy.


UITGEVERIJ GEROMY PRESENTEERT

VLIEGBASIS TWENTHE
VERVLOGEN TIJDEN
1945-2007

Formaat
24,8 x 30,1 cm / hard cover

ISBN
978 90 818936 9 5

Prijs
54,90 euro
exclusief verzendkosten

In het boek Vliegbasis Twenthe / Vervlogen Tijden wordt aan de hand van meer dan 1.300 foto’s, officiële documenten en krantenartikelen, de vlieggeschiedenis verteld van een van de belangrijkste militaire vliegvelden van Nederland. Welke rol speelde vliegveld Twenthe na de Tweede Wereldoorlog en met name tijdens de periode van de Koude Oorlog. Welke squadrons vlogen er, welke vliegtuigtypes kon je daar aantreffen, welke andere NAVO luchtmachten kwamen er op bezoek en welke oefeningen werden vanaf Twenthe uitgevoerd? Het boek Vliegbasis Twenthe / Vervlogen Tijden onthult deze geschiedenis van na de Tweede Wereldoorlog tot aan 2007, toen de militaire vliegactiviteiten op de vliegbasis werden beëindigd. 

Het boek bevat nog niet eerder getoond uniek beeldmateriaal uit vele privé-collecties.

Uitgeverij Geromy BV Gageldijk 83, 3602 AJ Maarssen
Postbus 1040, 3600 BA Maarssen
info@geromybv.nl
http://www.geromybv.nl



Tot slot nog een paar impressies uit het boek:
 

 

 


 

 




 
                                         LOCKHEED T-33A IN NEDERLAND



 

                  klik op bovenstaand boekicoon voor toegang tot de website                                       van aviationwarbooks

 
NL BOOKS, de uitgeverij van AVIATION-WARBOOKS, heeft het buitengewoon genoegen om het boek LOCKHEED T-33 IN NEDERLAND te presenteren.
 
Auteur Hub Groeneveld, zelf oud jachtvlieger op o.a. de Thunderstreak en de F-104G Starfighter, is er weer in geslaagd om een ontbrekend stuk luchtvaartgeschiedenis in kaart te brengen. Als ex-T-Birdvlieger weet hij als geen ander wat de mogelijkheden en onmogelijkheden van de straaltrainer waren. In de jaren vijftig van de twintigste eeuw verkeerde de Koninklijke Luchtmacht in een opbouwfase. Er bestond een grote behoefte aan zowel materieel als personeel. Hierin werd aanvankelijk voorzien door Engelse en later Amerikaanse hulp. Die bestond onder andere uit financiële bijdragen in de licentiebouw en fondsen voor de levering van vliegtuigen, waaronder zestig Lockheed T-33A lesvliegtuigen en drie RT-33A fotoverkenners. Hiermee kon de Koninklijke Luchtmacht een vervolgopleiding op straaljagers in eigen beheer verzorgen. In de praktijk begon elke maand in Nijmegen een nieuwe klas met enthousiaste leerling-vliegers aan de opleiding. Het was een lange en zware training die bijna twee jaar later werd afgesloten op de T-33 met het behalen van de felbegeerde wing, in vliegersjargon de ‘Vink’.
Bijna elke basisvlucht had een aantal T-Birds voor check-outs en verbindingsvliegtuig. Aan het begin van de zeventiger jaren was de straaltrainer aan vervanging toe en werd buitengebruik gesteld. Uiteindelijk zijn een aantal van de straaltrainers weer aan de Amerikanen teruggegeven, terwijl sommige, die door de Koninklijke Luchtmacht waren aangekocht, zijn verkocht aan Griekenland en Ethiopië. Een aantal is verschroot of doet nog dienst als poortwachter.
Maar het meest bekend is de T-33 geworden door de demonstraties die gevlogen werden door de Whisky Four. In strakke formaties vlogen zij ingewikkelde patronen, die van de grond af misschien eenvoudig waren om te zien, maar zeker niet eenvoudig voor de vliegers.
 
Peter Wierikx, majoor – vlieger b.d. en de eerste leider van het T-33 demonstratieteam schreef het voorwoord en: “haalde uit het toestel wat er uit te halen was” waardoor het team internationale bekendheid kreeg.
 
Steve Netto, commodore – vlieger b.d. schreef in de proloog: “wat een fantastisch boek over ‘onze’ T-Bird. Tot in de kleinste details wordt de levensweg van elk toestel beschreven”.
 
Het resultaat mag er wezen. Het boek is 339 bladzijden dik, heeft een harde kaft, meer dan 450 foto’s en 150 afbeeldingen, waarvan velen in kleur en staat vol met informatie voor geïnteresseerde in de formidabele straaljager, alsmede luchtvaarthistorici en een ieder die de ‘T-Bird’ een warm hart toedraagt.
 
De laatste exemplaren van het bijna uitverkochte boek zijn nog leverbaar en per email te bestellen bij:
 
AVIATIONWARBOOKS@YAHOO.COM.
De originele prijs, ex-porto, bedraagt € 42,50.
MAAR LET OP!!   Speciaal voor alle lezers van MILITAIRELUCHTVAARTNEDERLAND.NL is het boek nu verkrijgbaar met 20% korting!

ECHTER, WEES ER SNEL BIJ WANT OP IS OP!!!!





 
Voor meer details kunt u de website bezoeken: www.aviation-warbooks.nl
 
of neem contact op met: Aad Neeven of Harm van der Laan.
Tel: 06-34659844/06-20298691
Email: aviationwarbooks@yahoo.com
Aviation-Warbooks
Ambachtsweg 8C
1474 HW Oosthuizen