Wat is nieuw



 
    Welkom bij de fansite van de Nederlandse Militaire Luchtvaart in Nederland, 
    WWW.MILITAIRELUCHTVAARTNEDERLAND.NL.
    Ook komende periode wordt het voor de fotoliefhebbers weer smullen
    aangezien we in ons archief nog veel fotomateriaal op de planken hebben
    liggen.
    Uiteraard houden we ons ook altijd aanbevolen voor aanvullend
    materiaal (scans zijn ook prima), hetzij vragen of opmerkingen. 
    Reageren kan via ons contactformulier.
     
       

                            WWW.MILITAIRELUCHTVAARTNEDERLAND.NL
                                             
                 

                                                           
                    
 

 
                  Ook in september hebben we er voor gekozen                
                   om opnieuw een setje van drie ingestuurde foto's
                   te promoveren tot foto's van de maand.
                   Op bovenstaande unieke foto zien we 
                   onder de kap in de frontseat van een Harvard van de

                   basisvlucht Leeuwarden een wel heel bekende    
                   luchtmachtvlieger van weleer aan het werk.                   
                   Het is niemand minder dan Pim Sierks, die in de
                   1e helft jaren 60 als Hunter vlieger werkzaam was bij
                   zowel het 323 Squadron als 324 Squadron. 

                   Zoals bekend maakte hij begin jaren 70 furore door 
                   zich vrijwillig als gezagvoerder piloot beschikbaar  
                   te stellen om een aantal kapers naar hun gewenste
                   bestemming in het Midden Oosten te vliegen.
                   
                   
                                                        
                                                                                    
                 Een nostalgische foto, gefotografeerd uit een waarnemers-
                 of v
erkeerstoren op het Franse Chaumont in juni 1965
                 van de Nederlandse Hawker Hunter T-7 N-301
                 tijdens 
een bezoek aan de NAVO TWM Aircent wedstrijden.
                         
                                                                                              
                                                                                                                                                                   

 
                 voor menig Nederlandse vlieger vormde de Fokker S-11
                 de basis voor de vliegeropleiding bij de Elementaire
                 Vlieger Opleiding, hetgeen uiteindelijk moest leiden tot
                 het behalen van het Klein- of Groot Militair Brevet.
 
                                                         


  
Onze oproep voor het inzenden van oud fotomateriaal heeft opnieuw een aantal verrassende reacties opgeleverd waar wij als team van www.militaireluchtvaartnederland.nl opnieuw heel blij van zijn geworden. Helaas kunnen we ditmaal maar een aantal daarvan tonen, maar geloof ons, de rest van de foto´s zullen komende maanden allemaal verschijnen in onze nog steeds groeiende (ere)galerij.
Naast diverse oud groepsfoto´s en opnamen van oude KLu en MLD vliegtuigen ontvingen we ook een dik gevulde enveloppe van een zeer gewaardeerde inzender, die liever anoniem wil blijven. Vanzelfsprekend geven wij daar volledig gehoor aan, foto's en ander materiaal kunnen door ons natuurlijk ook onder deze voorwaarden worden geplaatst!
Feit blijft echter wel dat de inhoud veel prachtig fotomateriaal bevatte die bij de fotoredaktie de nodige Oh's! en Ah's opriep.
Drie van deze mooie oude prenten uit de gevulde enveloppe promoveren we deze maand opnieuw d.m.v. een drieluik tot de foto's van de maand. 

We blijven ons verbazen over wat er anno 2017 aan prachtig fotomateriaal nog verstopt ligt in oude stoffige boeken, in oude sigarendozen of gewoon los op zolder of ergens in de schuur!
Het is logisch maar o zo zonde dat naar dit materiaal vaak niet meer wordt omgekeken, die oude vergeelde en half verkreukte foto's welke meestal uit nalatenschap ergens nowhere zijn opgeborgen. 
Voor ons en vele andere echte liefhebbers zijn deze vergeelde foto's echter vaak als juweeltjes en van onschatbare waarde!
We kunnen het daarom niet vaak genoeg melden...komt u nog oud fotomateriaal tegen, denk dan aan ons, een duidelijke scan is al voldoende zodat wij met alle plezier uw oude prenten weer kunnen laten herleven.
Het is onze missie om al die andere luchtvaartliefhebbers te laten meegenieten van de nog talloze aanwezige onbekende kiekjes van personeel en/of het materiaal van de Nederlandse Militaire Luchtvaartperiode van weleer.
En niet onbelangrijk...iedere foto draagt bij aan de geschiedenis en herinneringen aan de Nederlandse Militaire Luchtvaart geschiedenis!
Wij ontvangen uw reakties graag!
Iedereen many blue skies gewenst en tot volgende maand.

 




 
                                                  


 
SEPTEMBER 2017 :  



AANGEVULDE AIRFRAME DETAILS :   


Douglas Dakota C-47A: zie onder Maritime & SAR: airframe historie en historie van de Marine Dakota's in Indie bijgewerkt.




Diversen

Douglas Dakota C-47A; aanvullingen bij het ongeval met Dakota X-1.X
Spitfire MK.IX; aanvullend krantenbericht met bijzonderheden over de crash van de H-14 met res. tlt H. (Herre) Fabius. 



NIEUWE FOTO'S :   
(vet gedrukt is onlangs toegevoegd)


foto van de maand; 
Galerij:      inmiddels pagina 37!Nog even en we hebben 40 pagina's!;
                 Doorlopend nieuwe aanvullingen;
                 gewoon even lekker door de fotopagina's scrollen!
 
     
Misc Types:         Piper Super Cub L-21B; R-112, R-161 aanvullingen van ongeval
Maritime:            Atlantic ; nieuwe foto bij intro van bemanning eerste vlucht naar
                                           HATO

                          Dakota R4D-1; 018/B, 019/B, 079/B
                          Catalina PBY-5A; Y-75
Fighters:             Hunter F-4 ; N-115
                           Hunter F-6 ; N-235

                          Curtiss P-40N Kittyhawk; nieuwe foto bij intro type; J-332
                          Mustang P-51K; nieuwe foto bij intro type; voormalige H-303 als F-303; N3-605
                          Firefly MK.1; 11-19
                          Firefly FR.IV; 16-64
                          Firefly NF.V; 11-72 als 011
                          Spitfire LF.IX; H-10 ongeval Droppert
                          F-84F Thunderstreak; nieuwe foto van ATO startende F-84F
                                                                bij intro type
                           F-86K; Q-246
                           F-16A; J-233 
Helikopters:       Sikorsky SH-34; nieuwe foto bij intro en foto van de 134.                  
Trainers:             Hunter T-7; N-301
                          Harvard ML/KNIL; B-405, B-406, B-408, B-409, B-410, B-416,
                                                          B-417, B-419

Demoteams:      
                        
Transports:         Dakota C-47A Maritime MLD; diverse nieuwe foto's aangevuld bij
                          nieuwe airframe historie.

                          Dakota ML/KNIL; DT-938, DT-939, DT-940, DT-942, DT-943,
                                                        DT-953, DT-959, DT-962, DT-964, DT-967,
                                                        DT-970, DT-973, DT-979, DT-980, DT-987,
                                                        DT-990

                          Dakota C-47A/B Luchtmacht; X-2, X-5
                          Fokker 60UTA; nieuwe foto bij intro type


                                                           WEKELIJKS NIEUWE AANVULLINGEN




 



    




 
                                                            


Onlangs is verschenen een prachtig verzamelwerk over de historie van vliegbasis Twenthe onder de titel "vervlogen tijden 1945-2007".
Het boek (540 pagina's dik!) is geschreven door Dick Lohuis, samen met Gijs Dragt en Dick Berlijn, en beschrijft werkelijk alle interessante gebeurtenissen van het onvergetelijke vliegveld Twenthe. Naast de vele informatie bevat het boek veel beeldmateriaal van talloze nimmer gepubliceerde zwart/wit en kleurenfoto's, hetgeen veel herinneringen bij de oud Twenthe spotters zal oproepen. Een echte must voor alle luchtvaartliefhebbers in Nederland!
Het boek is te bestellen bij de uitgeverij Geromy.


UITGEVERIJ GEROMY PRESENTEERT

VLIEGBASIS TWENTHE
VERVLOGEN TIJDEN
1945-2007

Formaat
24,8 x 30,1 cm / hard cover

ISBN
978 90 818936 9 5

Prijs
54,90 euro
exclusief verzendkosten

In het boek Vliegbasis Twenthe / Vervlogen Tijden wordt aan de hand van meer dan 1.300 foto’s, officiële documenten en krantenartikelen, de vlieggeschiedenis verteld van een van de belangrijkste militaire vliegvelden van Nederland. Welke rol speelde vliegveld Twenthe na de Tweede Wereldoorlog en met name tijdens de periode van de Koude Oorlog. Welke squadrons vlogen er, welke vliegtuigtypes kon je daar aantreffen, welke andere NAVO luchtmachten kwamen er op bezoek en welke oefeningen werden vanaf Twenthe uitgevoerd? Het boek Vliegbasis Twenthe / Vervlogen Tijden onthult deze geschiedenis van na de Tweede Wereldoorlog tot aan 2007, toen de militaire vliegactiviteiten op de vliegbasis werden beëindigd. 

Het boek bevat nog niet eerder getoond uniek beeldmateriaal uit vele privé-collecties.

Uitgeverij Geromy BV Gageldijk 83, 3602 AJ Maarssen
Postbus 1040, 3600 BA Maarssen
info@geromybv.nl
http://www.geromybv.nl



Tot slot nog een paar impressies uit het boek:
 

 

 


 

 




 
                                         LOCKHEED T-33A IN NEDERLAND



 

                  klik op bovenstaand boekicoon voor toegang tot de website                                       van aviationwarbooks

 
NL BOOKS, de uitgeverij van AVIATION-WARBOOKS, heeft het buitengewoon genoegen om het boek LOCKHEED T-33 IN NEDERLAND te presenteren.
 
Auteur Hub Groeneveld, zelf oud jachtvlieger op o.a. de Thunderstreak en de F-104G Starfighter, is er weer in geslaagd om een ontbrekend stuk luchtvaartgeschiedenis in kaart te brengen. Als ex-T-Birdvlieger weet hij als geen ander wat de mogelijkheden en onmogelijkheden van de straaltrainer waren. In de jaren vijftig van de twintigste eeuw verkeerde de Koninklijke Luchtmacht in een opbouwfase. Er bestond een grote behoefte aan zowel materieel als personeel. Hierin werd aanvankelijk voorzien door Engelse en later Amerikaanse hulp. Die bestond onder andere uit financiële bijdragen in de licentiebouw en fondsen voor de levering van vliegtuigen, waaronder zestig Lockheed T-33A lesvliegtuigen en drie RT-33A fotoverkenners. Hiermee kon de Koninklijke Luchtmacht een vervolgopleiding op straaljagers in eigen beheer verzorgen. In de praktijk begon elke maand in Nijmegen een nieuwe klas met enthousiaste leerling-vliegers aan de opleiding. Het was een lange en zware training die bijna twee jaar later werd afgesloten op de T-33 met het behalen van de felbegeerde wing, in vliegersjargon de ‘Vink’.
Bijna elke basisvlucht had een aantal T-Birds voor check-outs en verbindingsvliegtuig. Aan het begin van de zeventiger jaren was de straaltrainer aan vervanging toe en werd buitengebruik gesteld. Uiteindelijk zijn een aantal van de straaltrainers weer aan de Amerikanen teruggegeven, terwijl sommige, die door de Koninklijke Luchtmacht waren aangekocht, zijn verkocht aan Griekenland en Ethiopië. Een aantal is verschroot of doet nog dienst als poortwachter.
Maar het meest bekend is de T-33 geworden door de demonstraties die gevlogen werden door de Whisky Four. In strakke formaties vlogen zij ingewikkelde patronen, die van de grond af misschien eenvoudig waren om te zien, maar zeker niet eenvoudig voor de vliegers.
 
Peter Wierikx, majoor – vlieger b.d. en de eerste leider van het T-33 demonstratieteam schreef het voorwoord en: “haalde uit het toestel wat er uit te halen was” waardoor het team internationale bekendheid kreeg.
 
Steve Netto, commodore – vlieger b.d. schreef in de proloog: “wat een fantastisch boek over ‘onze’ T-Bird. Tot in de kleinste details wordt de levensweg van elk toestel beschreven”.
 
Het resultaat mag er wezen. Het boek is 339 bladzijden dik, heeft een harde kaft, meer dan 450 foto’s en 150 afbeeldingen, waarvan velen in kleur en staat vol met informatie voor geïnteresseerde in de formidabele straaljager, alsmede luchtvaarthistorici en een ieder die de ‘T-Bird’ een warm hart toedraagt.
 
De laatste exemplaren van het bijna uitverkochte boek zijn nog leverbaar en per email te bestellen bij:
 
AVIATIONWARBOOKS@YAHOO.COM.
De originele prijs, ex-porto, bedraagt € 42,50.
MAAR LET OP!!   Speciaal voor alle lezers van MILITAIRELUCHTVAARTNEDERLAND.NL is het boek nu verkrijgbaar met 20% korting!

ECHTER, WEES ER SNEL BIJ WANT OP IS OP!!!!





 
Voor meer details kunt u de website bezoeken: www.aviation-warbooks.nl
 
of neem contact op met: Aad Neeven of Harm van der Laan.
Tel: 06-34659844/06-20298691
Email: aviationwarbooks@yahoo.com
Aviation-Warbooks
Ambachtsweg 8C
1474 HW Oosthuizen

 


VERWACHT;  van dezelfde schrijver, Hub Groeneveld, verschijnt dit jaar in deze                           boekenserie de geschiedenis van de
                      REPUBLIC THUNDERJET F-84E/G.
                      Meer nieuws daarover komende maanden in deze rubriek!