Wat is nieuw



 
Welkom bij de fansite van de Nederlandse Militaire Luchtvaart in Nederland, WWW.MILITAIRELUCHTVAARTNEDERLAND.NL
HET PLATFORM waar het voor de liefhebbers van de Nederlandse Militaire Luchtvaart doorlopend smullen is van nieuw "oud" fotomateriaal en veel nieuwe historische info.
Uiteraard houden we ons ook altijd aanbevolen voor nieuw fotomateriaal (scans zijn ook prima), maar ook voor jullie vragen, mededelingen of opmerkingen.
Alle reakties graag via ons contactformulier.
     
       
WWW.MILITAIRELUCHTVAARTNEDERLAND.NL  
                               

 

 
 
Voor onze lezers stellen we deze ruimte beschikbaar voor een gratis oproep.
We hanteren daarbij 1 spelregel; het moet luchtvaartgerelateerd zijn!
Dus op zoek naar hobbymateriaal, (oud) collega's, een reunie organiseren of iets anders?
Meld het nu hier!
Opgave en reacties via het contactformulier.



OPROEP 1


Mijn naam is Bas Kreuger en ik werk al enige jaren samen met Max Ammer van Papua Diving (https://papua-diving.com/) in onderzoek naar vliegvelden en vliegtuigen in Nieuw Guinea. In 1999 zijn we met een expeditie van het Militaire Luchtvaart Museum (nu onderdeel van het Nationaal Militair Museum) naar het Sentanimeer geweest om een inventarisatie te doen van de toestellen onderwater aldaar.

Momenteel zijn we bezig met de voorbereidingen voor een expeditie naar de vliegvelden Sagan I, Sagan II (Otawiri) en Mongosah, wat satellietvelden van Babo waren. We hopen daar in het voorjaar van 2018 heen te gaan voor veldonderzoek.

Recent kreeg ik een mail van een researcher van het Amerikaanse Flying Heritage Museum uit Seattle, Washington State, die onderzoek doet voor hun museum naar de Japanse G4M1 Betty bommenwerper die zij in hun collectie hebben (zie bijgevoegde PDF). Ze weten inmiddels redelijk goed van welke Japanse eenheid de bommenwerper afkomstig was, maar zouden dat graag willen bevestigen door een foto te vinden van deze Betty vanaf de linkerkant gefotografeerd. Nu hebben ze alleen deze foto uit 1944 van de rechterkant waar de eerste cijfers en letters ontbreken. Aan de andere kant van de staart begint die cijfercode natuurlijk op het deel van de staart wat nog heel is.

Bij het NIMH in Den Haag hebben ze een dergelijke foto helaas niet. De beste kans lijkt mij dat er wellicht een veteraan is die ergens eind jaren '40 - '50 of begin '60 een foto heeft gemaakt vanaf de andere kant of eentje waarbij hij bij die bommenwerper staat.

Iemand die een dergelijke foto in zijn foto-album heeft? Of zijn er lezers die meer weten van Japanse vliegtuigwrakken in Nederlands Nieuw Guinea?
             
Reacties graag via contactformulier van deze site

.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.

OPROEP 2
                 

Opsporing verzocht:


Voor onze reunie van de opleidingsklas ROVL 70A KLU in het voorjaar van 2018 zijn we op zoek naar:


JAN BROEDERSZ          BERT HOEKSEMA     BE JAN OTTEN   en KAREL VAN REIJMERSDAL

Contact en Info: FRANS BLOK via email fransblok3@gmail.com

.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.

OPROEP 3
         

 Gezocht:  


Nico. M. Peeters (luchtvaartschilder) is op zoek naar de volgende ex luchtmachters:

JOHN ZUURBIER (o.a ex GRASSHOPPERS), DICK SPIES (o.a oud Cdt. Vlb. SOESTERBERG) en JAN JUTTEN (o.a oud Fokker F-27 vlieger 334 Sq.)


Reakties graag via het contactformulier van deze site
                                       
.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.

      
                                                                                                                         
                                                                              
                                                                                                               
                                                                                                                                                                   
     

 

 
Voor de "decemberfoto" hebben we gekozen voor een tweetal historische plaatjes uit 1974. Dankzij voormalig luchtmachtvlieger Ton van Heusden, bekend o.a als commandant van de legendarische maandvlucht (onderdeel vh 300 squadron)en natuurlijk als Beaver vlieger bij hetzelfde squadron, kunnen we jullie laten meegenieten van foto's van de allerlaatste vlucht van een operationele Beaver voor de uitfasering. Ton van Heusden stuurde ons de foto's voorzien van het volgende commentaar: "Na de officiele laatste vlucht van de luchtmacht Beavers op 31 augustus 1974 moest daarna de achtergebleven S-3 nog van Twenthe worden opgehaald. De S-3 had al teveel uren gevlogen en had een klacht. De S-3 was over zijn uren heen en officieel niet meer luchtwaardig. Met een ontheffing en parachute aan heb ik hem, samen met een monteur volgend in een Alouette III, op 6 september 1974 van Twenthe overgevlogen naar Gilze-Rijen.
Ergens in de Vliegende Hollander stond dat de S-3 op een "low loader"zou zijn vervoerd. Ik heb stukjes laag gevlogen, maar zo laag nou ook weer niet!" aldus Ton van Heusden. Op bovenstaande foto's de S-3 tijdens de historische laatste vlucht op vliegbasis Twenthe; foto's Ton van Heusden.


 

  


We blijven ons iedere keer weer verbazen over wat er anno 2017 nog aan prachtig fotomateriaal verstopt ligt in oude stoffige privé albums, (sigaren)dozen, gewoon los op zolder ligt of misschien wel ergens in een verlaten hoekje van een schuur is weggestopt!
Het is meestal logisch maar o zo zonde dat naar dit voor ons zeer bruikbare materiaal vaak niet meer wordt omgekeken.
De dikwijls oude verkreukelde en vergeelde foto's welke het verhaal vertellen van een periode van lang geleden over de carriére en belevenissen van familieleden in dienst bij één van de onderdelen van de Nederlandse Militaire Luchtvaart.
Voor ons, en vele andere liefhebbers, gelden deze vergeelde foto's vaak als juweeltjes en zijn ze daarom van onschatbare waarde! 
We kunnen het daarom niet vaak genoeg melden...........komt u nog oud fotomateriaal tegen, denk dan a.u.b. aan ons!
Een duidelijke scan is vaak al voldoende om deze foto's met alle plezier te laten herleven door plaatsing op onze site, HET grootste platform en het enige ECHTE digitale geheugen van de NEDERLANDSE MILITAIRE LUCHTVAART, te plaatsen.
Wij zien het als onze missie om al die andere luchtvaarthebbers te kunnen laten meegenieten van het nog in grote hoeveelheid aanwezige onbekende en ongebruikte fotomateriaal van personen, groepsfoto's en/of het materieel van de Nederlandse Militaire Luchtvaartperiode van weleer.

Iedere foto is uniek en verteld zo het eigen verhaal over de geschiedenis en de herinneringen aan de Nederlandse Militaire Luchtvaart!
We zien uit naar uw reakties!
Voor de late beslissers voor Sinterklaas of de Kerstman hebben we nog goed nieuws.....
Want onlangs verscheen een lijvig en prachtig nieuw boek van oud jachtvlieger Hub Groeneveld over de geschiedenis van de Republic Thunderjet F-84E/G in Nederland.
Een werkelijk schitterend boek dat natuurlijk niet mag ontbreken in de boekenkasten in de mancaves van de luchtvaartliefhebbers.
Scroll anders even naar beneden en kijk voor meer info bij de rubriek Luchtvaartboeken.NL

IEDEREEN ALVAST FIJNE FEESTDAGEN GEWENST EN EEN GEZOND 2018 MET MANY BLUE SKIES.

 
 
                                                  


 
DECEMBER 2017 :  



AANGEVULDE AIRFRAME DETAILS :   
Aangevuld; intro geschiedenis van de Hiller H-23 Raven in Nederland.
Deze maand behandelen we de Hiller H-23, jawel, dat was inderdaad de eerste helikopter van de Koninklijke Luchtmacht!
Verder pakken we de draad verder op met het vervolg van de eerste serie airframes van de F-16A. 

Ook zijn we gestart met de voorbereidingen en uitwerkingen van het megaproject en hoofdpijndossier over de 200! Noorduyn Harvard's.
En last but not least.. de levensloop van de relatief onbekende en ondergewaardeerde Beechcraft AT7.
Maar uiteraard ook al die andere projecten die we voor de komende wintertijd nog op de plank hebben liggen!

Kortom, genoeg reden om regelmatig even op onze site te kijken!



Nieuw aangevulde airframes:  General Dynamics F-16A; nu bijgewerkt J-223 t/m J-240.





Diversen:  Per 15 november verkrijgbaar!  Een nieuw boek over de geschiedenis                    van de Nederlandse Thunderjet.
                  Voor meer details zie onder bij de rubriek Luchtvaartboeken.nl
                    






NIEUWE FOTO'S :   
(vet gedrukt is onlangs toegevoegd)


nieuwe foto van de maand; 
Galerij:      we zijn inmiddels beland bij pagina 39! 
                 nav diverse verzoeken hebben we nu ook een close up foto van de
                 "haaiebek" van een Firefly in Nieuw Guinea in de galerij geplaatst. 
                 In de galerij vinden doorlop
end nieuwe aanvullingen plaats;
                 "Wil je geen foto meer missen? scroll dan gewoon even lekker
                 door de pagina's !
 "
     
Misc Types: Piper Cub L-21B; R-113, R-130(crash), R-150(crash!), R-152 na
                                               ongeval bij Ruurlo
 
                  Beaver; S-3 foto van het interieur   
Maritime:    Harpoon PV-2; 19-10, 19-11
                  Tracker S-2A; 146, 148, 170
                  Orion P-3C; 303     
Fighters:     Sabre F-86K; Q-252, Q-288, Q-296, Q-308, Q-337, Q-340 
                  Sea Fury MK.50; nieuwe foto bij intro type
                  F-84F Thunderstreak; P-254, P-274
                  F-16A; J-238 (crash!)    
Helikopters: Hiller OH-23: O-4 2x, O-9, O-10, O-20, O-33 
                  Sikorsky SH-34; 144, 145            
Trainers:     Fokker S-14: L6, L9 2x
                  Harvard KLu; foto geplaatst bij intro type     
Demoteams:F-16Afoto van het displayteam seizoen 1993 geplaatst
                               foto van het displayteam seizoen 2003-2004 geplaatst    
                        
Transports:   Dakota C-47 Marine; 23-3, 23-14
                    Dakota C-47 KLu; X-9 als ZU-9

 
                         WEKELIJKS NIEUWE AANVULLINGEN


                                                                         



 
 
  



NIEUW VERSCHENEN 

 
REPUBLIC THUNDERJET F-84E/G IN NEDERLAND.


 
 

NL BOOKS, de uitgeverij van AVIATION-WARBOOKS, heeft het buitengewoon genoegen om het boek REPUBLIC F-84E/G THUNDERJET IN NEDERLAND te presenteren.
 
Na veel zwoegen en interpreteren van archiefstukken en foto's, is auteur Hub Groeneveld er in geslaagd om weer een ontbrekend stuk luchtvaartgeschiedenis in kaart te brengen. Als ex-militaire vlieger weet hij als geen ander hoe de Thunderjet in dienst gekomen is bij de Koninklijke Luchtmacht, wat voor soort missies gevlogen werden en hoe deze straaljagers uiteindelijk ingeleverd werden bij de Amerikanen op het AMFEA depot te Chateauroux in Frankrijk of aan de luchtstrijdkrachten van Denemarken, Joego-slavië, Griekenland en Turkije.
 
De Republic F-84 E/G Thunderjet speelde een belangrijke rol in de opbouw van de van de Koninklijke Luchtmacht van 1951 tot en met 1956. In totaal werden zeven squadrons uitgerust met deze straaljager. Na de Tweede Wereldoorlog verkeerde de Nederlandse luchtstrijdkrachten in een opbouwfase en er bestond grote behoefte aan materieel en personeel. Hierin werd voorzien door de aanvankelijk Engelse en later Amerikaanse hulp, die bestond onder andere uit de levering van 21 F-84E's en 166 F-84G's.
 
De roerige beginperiode verliep niet soepel. Er was gebrek aan alles. Bovendien bestond er geen tweezitter. Dat betekende dat de eerste vlucht tegelijkertijd de eerste solo was. De vliegveiligheid stond behoorlijk onder druk. Uiterst realistische laagvliegoefeningen in combinatie met een vaak te wensen overlatende discipline bij de nog zeer jeugdige vliegers waren de belangrijkste oorzaken dat de vlag bij de luchtmacht in het begin van de jaren vijftig regelmatig halfstok hing. In de vijf jaar dat er met de Thunderjet werd gevlogen, waren er liefst 50 ongelukken waarvan 27 met dodelijke afloop. Alleen al in 1954 kwamen er 9 Thunderjet-vliegers om het leven!

 

 

 
De jaren vijftig waren de dagen van low passes en massale paradevluchten. De discipline was in die tijd binnen de luchtmacht weliswaar groot, maar lag in de praktijk meer op het gebied van gepoetste schoenen, blinkend schone hangarvloeren en het groeten van je meerdere dan op het gebied van veilig vliegen.
 
Met de komst van de Republic F-84F Thunderstreak medio 1956 kwam een einde aan het Thunderjet-tijdperk. Daarmee werd een turbulente periode van het Commando Luchtstrijdkrachten en haar eerste tactische jachtbommenwerper met straalaandrijving afgesloten.
 
Gerard Sijbers, luitenant-kolonel-vlieger b. d. en oud-commandant Conversie vlucht/313 squadron, schreef het voorwoord voor het boek.
 
De geschiedenis van de Thunderjet in Nederland is nooit uitvoerig beschreven en dit boek voorziet in die leemte. In acht hoofdstukken en een reeks bijlagen, vind u de beschrijving van de F-84E/G Thunderjet, de geschiedenis van de aankomst, de registratie, het gebruik, het onderhoud, de ongevallen en de operationele lotgevallen van alle Thunderjets in Nederland. Aansluitend volgen de bijlagen, afkortingen, een notenapparaat, de bronnen en een register van personen en plaatsnamen. Het boek wordt afgesloten met een dankwoord, gevolgd door een korte introductie van de schrijver en de uitgever.
 
Het resultaat ligt voor u en mag er wezen. Het boek 383 bladzijden dik heeft een harde kaft, meer dan 400 foto's en 150 afbeeldingen, waarvan velen in kleur en staat vol met informatie voor de geïnteresseerde in de formidabele straaljager, alsmede luchtvaarthistorici en een ieder die de Thunderjet een warm hart toedraagt.
 
Het boek is leverbaar vanaf 14 november 2017 en per email te bestellen bij AVIATIONWARBOOKS@YAHOO.COM.
De prijs, ex-porto, bedraagt Euro 42,50.

 
Voor meer details kunt u onze website bezoeken: www.aviation-warbooks.nl,
 
of neem contact op met: Aad Neeven of Harm van der Laan.
 
Tel: 06-34659844/ 06-20298691
Email: aviationwarbooks@yahoo.com
Aviation-Warbooks
Ambachtsweg 8C
1474 HW Oosthuizen


 

 


 
                                                            
 
Onlangs is verschenen een prachtig verzamelwerk over de historie van vliegbasis Twenthe onder de titel "vervlogen tijden 1945-2007".
Het boek (540 pagina's dik!) is geschreven door Dick Lohuis, samen met Gijs Dragt en Dick Berlijn, en beschrijft werkelijk alle interessante gebeurtenissen van het onvergetelijke vliegveld Twenthe. Naast de vele informatie bevat het boek veel beeldmateriaal van talloze nimmer gepubliceerde zwart/wit en kleurenfoto's, hetgeen veel herinneringen bij de oud Twenthe spotters zal oproepen. Een echte must voor alle luchtvaartliefhebbers in Nederland!
Het boek is te bestellen bij de uitgeverij Geromy.


UITGEVERIJ GEROMY PRESENTEERT

VLIEGBASIS TWENTHE
VERVLOGEN TIJDEN
1945-2007

Formaat
24,8 x 30,1 cm / hard cover

ISBN
978 90 818936 9 5

Prijs
54,90 euro
exclusief verzendkosten

 
In het boek Vliegbasis Twenthe / Vervlogen Tijden wordt aan de hand van meer dan 1.300 foto’s, officiële documenten en krantenartikelen, de vlieggeschiedenis verteld van een van de belangrijkste militaire vliegvelden van Nederland. Welke rol speelde vliegveld Twenthe na de Tweede Wereldoorlog en met name tijdens de periode van de Koude Oorlog. Welke squadrons vlogen er, welke vliegtuigtypes kon je daar aantreffen, welke andere NAVO luchtmachten kwamen er op bezoek en welke oefeningen werden vanaf Twenthe uitgevoerd? Het boek Vliegbasis Twenthe / Vervlogen Tijden onthult deze geschiedenis van na de Tweede Wereldoorlog tot aan 2007, toen de militaire vliegactiviteiten op de vliegbasis werden beëindigd. 

Het boek bevat nog niet eerder getoond uniek beeldmateriaal uit vele privé-collecties.

Uitgeverij Geromy BV Gageldijk 83, 3602 AJ Maarssen
Postbus 1040, 3600 BA Maarssen
info@geromybv.nl
http://www.geromybv.nl



Tot slot nog een paar impressies uit het boek: