Wat is nieuw



 
    Welkom bij de fansite van de Nederlandse Militaire Luchtvaart in Nederland, 
    WWW.MILITAIRELUCHTVAARTNEDERLAND.NL.
    Ook komende periode wordt het voor de fotoliefhebbers weer smullen
    aangezien we in ons archief nog veel fotomateriaal op de planken hebben
    liggen.
    Uiteraard houden we ons ook altijd aanbevolen voor aanvullend
    materiaal (scans zijn ook prima), hetzij vragen of opmerkingen. 
    Reageren kan via ons contactformulier. 
       

                            WWW.MILITAIRELUCHTVAARTNEDERLAND.NL
                                             
                 

                                                           
                    
 

 
 
 
                                                        
 
 
 

Kort nadat we de nieuwe foto van de maand juni hadden geplaatst ontvingen we tot onze grote vreugde weer een verrassend spectaculaire bijdrage, ditmaal van Ton Huizer, met z'n inzending van een aantal bijzondere foto's. Het betrof een setje foto's van z'n in 1953 overleden broer, Pieter Willem Huizer, genomen tijdens zijn luchtmacht dienstperiode eind jaren 40, begin jaren 50.
Volgens Ton hadden de foto's dik 50 jaar ergens in een schuurtje gelegen!
Deze maand komen we hierop terug en delen we maar liefst twee van deze heerlijke foto's, conform onze doelstelling van deze site, graag met jullie.
Prachtige sfeerfoto's uit het grijze luchtmachtverleden, groepsfoto's bij operationele Spitfire's etc. 
We blijven ons verbazen over wat er anno 2017 aan prachtig fotomateriaal nog verstopt ligt in oude stoffige boeken, in oude sigarendozen of gewoon los op zolder of ergens in de schuur!
Het is logisch maar o zo zonde dat naar dit materiaal vaak niet meer wordt omgekeken, die oude vergeelde en half verkreukte foto's welke meestal uit nalatenschap ergens nowhere zijn opgeborgen. 
Voor ons en vele andere echte liefhebbers zijn deze vergeelde foto's echter vaak als juweeltjes en van onschatbare waarde!
We kunnen het daarom niet vaak genoeg melden...komt u nog oud fotomateriaal tegen, denk dan aan ons, een duidelijke scan is al voldoende zodat wij met alle plezier uw oude prenten weer kunnen laten herleven.
Het is onze missie om al die andere luchtvaartliefhebbers te laten meegenieten van de nog talloze aanwezige onbekende kiekjes van personeel en/of het materiaal van de Nederlandse Militaire Luchtvaartperiode van weleer.
En niet onbelangrijk...iedere foto draagt bij aan de geschiedenis en herinneringen aan de Nederlandse Militaire Luchtvaart geschiedenis!
Wij ontvangen uw reakties graag!
En niet te vergeten...Juli vakantiemaand; iedereen een fijne zomervakantie gewenst.

 




 
                                                  


 
JULI 2017 :  



AANGEVULDE AIRFRAME DETAILS :   


Piper Cub L-21B: airframe historie en historie bijgewerkt.( ook bij versies L-18C en L-21A)

Percival Proctor III/IV; airframe historie en type historie aangevuld.

Lockheed B-414 Hudson; airframe historie en type historie aangevuld.

Sikorsky S-55;  
airframe details aangevuld, de type historie volgt binnenkort. (Foto's volgen)

Sikorsky SH34J/HSS1-N Seabat; airframe historie en type historie aangevuld. (Foto's volgen)




DiversenNieuwe en aanvullende details ongevallen toegevoegd bij ; Fokker S-11, Fokker S-14, F84F Thunderstreak, RF84F Thunderflash, Piper Super Cub L-21B




NIEUWE FOTO'S :   
(vet gedrukt is onlangs toegevoegd)


foto van de maand; 
Galerij:      Doorlopend nieuwe aanvullingen; gewoon even lekker door de                                fotopagina's scrollen!       
Misc Types:      Piper Cub L-21B; R-183, 184, 186.
                       Percival Proctor; W-1, W-4, W-8, W-9, W-11
                       Lockheed Hudson B-414; U-1
                       Airspeed Oxford AS-10(MLD); 18-1, 18-2
Maritime:         Mariner PBM-5; 16-300
Fighters:          Thunderjet F-84E; K-18
                        Firefly Mk.I; 6-7, 6-27 
                        Firefly FR.IV; 11-51
                        Spitfire LFIX; H-4, H-24 
Helikopters:      Alouette III; we hadden nog een paar airframes zonder foto's;
                        A-483, A-488, A-521 en A-543

                        Sikorsky S-55 (HO4S-3) 8-2, 8-3
                        Sikorsky SH-34 (HSS-1N) Seabat; 134, 136, 142, 143, 144                     
Trainers:           Wacket CA-6; B-306, 319, 322, 326 
                         Firefly T-1; 12-11
                         Harvard AT-16 (KNIL); foto bij B-401 voorzien van aanvullende info

Demoteams:     NF-5 demo; aantal foto's bijgeplaatst
                        
Transports:    

 
wekelijks nieuwe aanvullingen !




 



    




 
                                                            


Onlangs is verschenen een prachtig verzamelwerk over de historie van vliegbasis Twenthe onder de titel "vervlogen tijden 1945-2007".
Het boek (540 pagina's dik!) is geschreven door Dick Lohuis, samen met Gijs Dragt en Dick Berlijn, en beschrijft werkelijk alle interessante gebeurtenissen van het onvergetelijke vliegveld Twenthe. Naast de vele informatie bevat het boek veel beeldmateriaal van talloze nimmer gepubliceerde zwart/wit en kleurenfoto's, hetgeen veel herinneringen bij de oud Twenthe spotters zal oproepen. Een echte must voor alle luchtvaartliefhebbers in Nederland!
Het boek is te bestellen bij de uitgeverij Geromy.


UITGEVERIJ GEROMY PRESENTEERT

VLIEGBASIS TWENTHE
VERVLOGEN TIJDEN
1945-2007

Formaat
24,8 x 30,1 cm / hard cover

ISBN
978 90 818936 9 5

Prijs
54,90 euro
exclusief verzendkosten

In het boek Vliegbasis Twenthe / Vervlogen Tijden wordt aan de hand van meer dan 1.300 foto’s, officiële documenten en krantenartikelen, de vlieggeschiedenis verteld van een van de belangrijkste militaire vliegvelden van Nederland. Welke rol speelde vliegveld Twenthe na de Tweede Wereldoorlog en met name tijdens de periode van de Koude Oorlog. Welke squadrons vlogen er, welke vliegtuigtypes kon je daar aantreffen, welke andere NAVO luchtmachten kwamen er op bezoek en welke oefeningen werden vanaf Twenthe uitgevoerd? Het boek Vliegbasis Twenthe / Vervlogen Tijden onthult deze geschiedenis van na de Tweede Wereldoorlog tot aan 2007, toen de militaire vliegactiviteiten op de vliegbasis werden beëindigd. 

Het boek bevat nog niet eerder getoond uniek beeldmateriaal uit vele privé-collecties.

Uitgeverij Geromy BV Gageldijk 83, 3602 AJ Maarssen
Postbus 1040, 3600 BA Maarssen
info@geromybv.nl
http://www.geromybv.nl



Tot slot nog een paar impressies uit het boek:
 

 

 


 

 




 
                                         LOCKHEED T-33A IN NEDERLAND



 

                  klik op bovenstaand boekicoon voor toegang tot de website                                       van aviationwarbooks

 
NL BOOKS, de uitgeverij van AVIATION-WARBOOKS, heeft het buitengewoon genoegen om het boek LOCKHEED T-33 IN NEDERLAND te presenteren.
 
Auteur Hub Groeneveld, zelf oud jachtvlieger op o.a. de Thunderstreak en de F-104G Starfighter, is er weer in geslaagd om een ontbrekend stuk luchtvaartgeschiedenis in kaart te brengen. Als ex-T-Birdvlieger weet hij als geen ander wat de mogelijkheden en onmogelijkheden van de straaltrainer waren. In de jaren vijftig van de twintigste eeuw verkeerde de Koninklijke Luchtmacht in een opbouwfase. Er bestond een grote behoefte aan zowel materieel als personeel. Hierin werd aanvankelijk voorzien door Engelse en later Amerikaanse hulp. Die bestond onder andere uit financiële bijdragen in de licentiebouw en fondsen voor de levering van vliegtuigen, waaronder zestig Lockheed T-33A lesvliegtuigen en drie RT-33A fotoverkenners. Hiermee kon de Koninklijke Luchtmacht een vervolgopleiding op straaljagers in eigen beheer verzorgen. In de praktijk begon elke maand in Nijmegen een nieuwe klas met enthousiaste leerling-vliegers aan de opleiding. Het was een lange en zware training die bijna twee jaar later werd afgesloten op de T-33 met het behalen van de felbegeerde wing, in vliegersjargon de ‘Vink’.
Bijna elke basisvlucht had een aantal T-Birds voor check-outs en verbindingsvliegtuig. Aan het begin van de zeventiger jaren was de straaltrainer aan vervanging toe en werd buitengebruik gesteld. Uiteindelijk zijn een aantal van de straaltrainers weer aan de Amerikanen teruggegeven, terwijl sommige, die door de Koninklijke Luchtmacht waren aangekocht, zijn verkocht aan Griekenland en Ethiopië. Een aantal is verschroot of doet nog dienst als poortwachter.
Maar het meest bekend is de T-33 geworden door de demonstraties die gevlogen werden door de Whisky Four. In strakke formaties vlogen zij ingewikkelde patronen, die van de grond af misschien eenvoudig waren om te zien, maar zeker niet eenvoudig voor de vliegers.
 
Peter Wierikx, majoor – vlieger b.d. en de eerste leider van het T-33 demonstratieteam schreef het voorwoord en: “haalde uit het toestel wat er uit te halen was” waardoor het team internationale bekendheid kreeg.
 
Steve Netto, commodore – vlieger b.d. schreef in de proloog: “wat een fantastisch boek over ‘onze’ T-Bird. Tot in de kleinste details wordt de levensweg van elk toestel beschreven”.
 
Het resultaat mag er wezen. Het boek is 339 bladzijden dik, heeft een harde kaft, meer dan 450 foto’s en 150 afbeeldingen, waarvan velen in kleur en staat vol met informatie voor geïnteresseerde in de formidabele straaljager, alsmede luchtvaarthistorici en een ieder die de ‘T-Bird’ een warm hart toedraagt.
 
De laatste exemplaren van het bijna uitverkochte boek zijn nog leverbaar en per email te bestellen bij:
 
AVIATIONWARBOOKS@YAHOO.COM.
De originele prijs, ex-porto, bedraagt € 42,50.
MAAR LET OP!!   Speciaal voor alle lezers van MILITAIRELUCHTVAARTNEDERLAND.NL is het boek nu verkrijgbaar met 20% korting!

ECHTER, WEES ER SNEL BIJ WANT OP IS OP!!!!





 
Voor meer details kunt u de website bezoeken: www.aviation-warbooks.nl
 
of neem contact op met: Aad Neeven of Harm van der Laan.
Tel: 06-34659844/06-20298691
Email: aviationwarbooks@yahoo.com
Aviation-Warbooks
Ambachtsweg 8C
1474 HW Oosthuizen

 


VERWACHT;  van dezelfde schrijver, Hub Groeneveld, verschijnt dit jaar in deze                           boekenserie de geschiedenis van de
                      REPUBLIC THUNDERJET F-84E/G.
                      Meer nieuws daarover komende maanden in deze rubriek!