Wat is nieuw



 
    Welkom bij de fansite van de Nederlandse Militaire Luchtvaart in Nederland, 
    WWW.MILITAIRELUCHTVAARTNEDERLAND.NL.
    Ook komende periode wordt het voor de fotoliefhebbers weer smullen
    aangezien we in ons archief nog veel fotomateriaal op de planken hebben
    liggen.
    Uiteraard houden we ons ook altijd aanbevolen voor aanvullend
    materiaal (scans zijn ook prima), hetzij vragen of opmerkingen. 
    Reageren kan via ons contactformulier. 
       

                            WWW.MILITAIRELUCHTVAARTNEDERLAND.NL
                                             
                 

                                                           
                   

 
 

 
                 Opnieuw kunnen we jullie een nostalgische foto uit het                                            militaire verleden van de Nederlandse luchtvaart voor-                                              schotelen; van Wim Kuilder ontvingen we enige tijd geleden
                 bovenstaande zeldzame foto uit 1952 waarop we een aantal                                    wapenmonteurs van het 323 Squadron aan het werk zien.
                 Uiterst rechts zien we Johann Kuilder, (de vader van Wim)
                 samen met twee collega's bezig om de voorkant van de
                 munitie 
voor het boordkanon van de Gloster Meteor van
                 een kleurtje te voorzien.
                 Zoals misschien bekend kreeg iedere Meteor vlieger voor z'n                                    schietvlucht een eigen kleur toegewezen zodat achteraf
                 duidelijk kon worden bepaald wat de onderlinge schiet-
                 resultaten waren.
                 foto via Wim Kuilder. 
 
 
ACTUEEL OVERZICHT DATABASE:


Nieuw toegevoegd is de actuele status van de overzichten van de vliegtuigtypen in onze database.
In het hoofdmenu wordt deze voortaan achter het vliegtuigtype weergegeven. 

Voorbeelden:

Maritime & SAR : Martin Mariner PBM.5A   niet actief       dwz: nog geen gegevens ingevoerd

Transport:      Douglas C-47 Dakota       in behandeling      dwz: gegevens worden gemuteerd cq binnenkort toegevoegd 
Fighters:         Canadair NF-5A     geen toevoeging             dwz: gegevens ingevoerd en updates worden regelmatig bijgewerkt.



 
                                                  



MAART 2017 :  



AANGEVULDE AIRFRAME DETAILS :   

Martin Mariner PBM-5A; veel nieuwe info en incidentele foto's bij de airframes aangevuld.
Kijk vooral ook even naar de link die we hebben ingebouwd in het krantenartikel van de crash van de 16-306; je komt dan vanzelf op de herdenkingspagina voor de omgekomen crew van de 16-306.

BO-105C(B) intro overzicht aangepast en aangevuld.
Mitchell B-25D: alle airframe historie's MLD Mitchells toegevoegd
Piper Cub L-21B: airframe historie van R-149 t/m R-155 aangevuld; zie boven
 





NIEUWE FOTO'S :   
(vet gedrukt is onlangs toegevoegd)


foto van de maand; 
Galerij:      Doorlopend nieuwe aanvullingen; gewoon even lekker door de fotopagina's scrollen!       
Misc Types:   Piper Cub L-21B: R-163   
Maritime:      Mariner  PBM-5: 16-304, 16-305, 16-306, 16-307, 16-308, 16-309,                                                  16-310, 16-311, 16-313, 16-314, 16-315, 16-316
                     Catalina PBY-5A:  16-213, 16-215, 16-216
                     Dakota R4D-1 : 078
Fighters:        F-84F Thunderstreak: P-113, P-161, P-225, P-227      
Trainers:   
Demoteams:  Displayteam The Sealords uitgerust met de Sea Hawk toegevoegd
Transports:    C-47A Dakota Militaire Luchtvaart Indië: DT-943

 
wekelijks nieuwe aanvullingen !




 



    



 

                  klik op bovenstaand boekicoon voor toegang tot de website                                       van aviationwarbooks

 
NL BOOKS, de uitgeverij van AVIATION-WARBOOKS, heeft het buitengewoon genoegen om het boek LOCKHEED T-33 IN NEDERLAND te presenteren.
 
Auteur Hub Groeneveld, zelf oud jachtvlieger op o.a. de Thunderstreak en de F-104G Starfighter, is er weer in geslaagd om een ontbrekend stuk luchtvaartgeschiedenis in kaart te brengen. Als ex-T-Birdvlieger weet hij als geen ander wat de mogelijkheden en onmogelijkheden van de straaltrainer waren. In de jaren vijftig van de twintigste eeuw verkeerde de Koninklijke Luchtmacht in een opbouwfase. Er bestond een grote behoefte aan zowel materieel als personeel. Hierin werd aanvankelijk voorzien door Engelse en later Amerikaanse hulp. Die bestond onder andere uit financiële bijdragen in de licentiebouw en fondsen voor de levering van vliegtuigen, waaronder zestig Lockheed T-33A lesvliegtuigen en drie RT-33A fotoverkenners. Hiermee kon de Koninklijke Luchtmacht een vervolgopleiding op straaljagers in eigen beheer verzorgen. In de praktijk begon elke maand in Nijmegen een nieuwe klas met enthousiaste leerling-vliegers aan de opleiding. Het was een lange en zware training die bijna twee jaar later werd afgesloten op de T-33 met het behalen van de felbegeerde wing, in vliegersjargon de ‘Vink’.
Bijna elke basisvlucht had een aantal T-Birds voor check-outs en verbindingsvliegtuig. Aan het begin van de zeventiger jaren was de straaltrainer aan vervanging toe en werd buitengebruik gesteld. Uiteindelijk zijn een aantal van de straaltrainers weer aan de Amerikanen teruggegeven, terwijl sommige, die door de Koninklijke Luchtmacht waren aangekocht, zijn verkocht aan Griekenland en Ethiopië. Een aantal is verschroot of doet nog dienst als poortwachter.
Maar het meest bekend is de T-33 geworden door de demonstraties die gevlogen werden door de Whisky Four. In strakke formaties vlogen zij ingewikkelde patronen, die van de grond af misschien eenvoudig waren om te zien, maar zeker niet eenvoudig voor de vliegers.
 
Peter Wierikx, majoor – vlieger b.d. en de eerste leider van het T-33 demonstratieteam schreef het voorwoord en: “haalde uit het toestel wat er uit te halen was” waardoor het team internationale bekendheid kreeg.
 
Steve Netto, commodore – vlieger b.d. schreef in de proloog: “wat een fantastisch boek over ‘onze’ T-Bird. Tot in de kleinste details wordt de levensweg van elk toestel beschreven”.
 
Het resultaat mag er wezen. Het boek is 339 bladzijden dik, heeft een harde kaft, meer dan 450 foto’s en 150 afbeeldingen, waarvan velen in kleur en staat vol met informatie voor geïnteresseerde in de formidabele straaljager, alsmede luchtvaarthistorici en een ieder die de ‘T-Bird’ een warm hart toedraagt.
 
De laatste exemplaren van het bijna uitverkochte boek zijn nog leverbaar en per email te bestellen bij:
 
AVIATIONWARBOOKS@YAHOO.COM.
De originele prijs, ex-porto, bedraagt € 42,50.
MAAR LET OP!!   Speciaal voor alle lezers van MILITAIRELUCHTVAARTNEDERLAND.NL is het boek nu verkrijgbaar met 20% korting!

ECHTER, WEES ER SNEL BIJ WANT OP IS OP!!!!





 
Voor meer details kunt u de website bezoeken: www.aviation-warbooks.nl
 
of neem contact op met: Aad Neeven of Harm van der Laan.
Tel: 06-34659844/06-20298691
Email: aviationwarbooks@yahoo.com
Aviation-Warbooks
Ambachtsweg 8C
1474 HW Oosthuizen

 


VERWACHT;  van dezelfde schrijver, Hub Groeneveld, verschijnt dit jaar in deze                           boekenserie de geschiedenis van de
                      REPUBLIC THUNDERJET F-84E/G.
                      Meer nieuws daarover komende maanden in deze rubriek!